Studenten maken kunstwerk van baksteen

Nieuws - 07 september 2022 - Communication BK

Vier studenten van de BK master en bachelor en twee docenten hebben een kunstwerk ontworpen met droogstapelbare bakstenen voor op de tentoonstelling BAKSTEEN | BRICK in de Kunsthal KAdE in Amersfoort. De titel van het werk is ‘What do you want, brick?’ Zou een baksteen eigenlijk een muur willen zijn?

Slangenmuur

Het ontwerp is een variatie op de historische slangenmuur. Een steens muur die zelfstandig overeind blijft staan door zijn kronkels. Ter voorbereiding zijn veel studies gedaan – zowel met baksteen en profielen, als ook eenvoudig in lego. In het ontwerp zijn vijf hogere kantelen gemaakt in typische Nederlandse verbanden: kruisverband, staand verband, Vlaams verband, Noors kettingverband en lopend klezorenverband. Deze kantelen worden verbonden door meanderende muren in bijzondere verbanden die als het ware transformaties zijn van het ene patroon naar het andere. Er is gebruik gemaakt van het droogstapelsysteem waarbij de bakstenen geboord zijn met aan beide zijden 2x4 gaten, waarmee ze gestapeld worden op noppenprofielen. Het werk bestaat uit ca 6100 stenen.

Tentoonstelling BAKSTEEN | BRICK

De tentoonstelling BAKSSTEEN is is te zien van 10 september tot 8 januari 2023 in de kunsthal KAdE, in de Elleboogkerk en op diverse plekken in de stad Amersfoort. Er is werk te zien van veel Nederlandse en buitenlandse kunstenaars, vaak speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling.

Meer informatie

De studenten Nathan Chan, Sacha Oberski, Tobias Macchione en Dirk Hogeveen werkten samen met de docenten Koen Mulder en Rufus van den Ban, beiden van de afdeling AE&T.

• Dit systeem is ook toegepast in het Quay Wall Garden project achter het station in Delft.
  • Bekijk hier de studies voor reliëf en hoekoplossingen die in Lego zijn gemaakt.
  • Meer informatie over de tentoonstelling BAKSTEEN | BRICK is hier te vinden.