TU Delft studententeam 'Lettus Design' heeft de Urban Greenhouse Challenge gewonnen

Nieuws - 12 juli 2022 - Communication BK

Het LettUs Design Team van de TU Delft heeft een winnend modulair concept voor stadslandbouw ontwikkeld dat kan worden afgestemd op de behoeften van een wijk met slechte toegang tot gezonde voeding, goed onderwijs en het daaruit voortvloeiende gebrek aan economische kansen. De wijk Ward 7 is een van de meest achtergestelde wijken in Washington DC met economische problemen en gezondheidsproblemen als gevolg van slechte toegang tot gezonde voeding omdat de beschikbaarheid van voedsel binnen de wijk uiterst beperkt is. Met hun ontwerp won het team de eerste prijs van de Urban Greenhouse Design Challenge.

De Urban Greenhouse Challenge

De Urban Greenhouse Challenge is een jaarlijkse ontwerpwedstrijd van de Wageningen Universiteit die erop gericht is stadslandbouw te gebruiken om problemen op het gebied van voedselzekerheid, voeding, economische welvaart en verbetering van gezondheid en welzijn op te lossen. Deelnemers werden uitgenodigd een concept te ontwikkelen dat het hele jaar door een duurzame en betaalbare voedselproductie garandeert. De Challenge van dit jaar werd de 'social impact'-editie genoemd; meer dan in eerdere edities moesten de studenten rekening houden met de sociale aspecten van de locatie.

Een modulaire aanpak

In hun poging om de uitdagingen van Ward 7 aan te pakken, stelt het LettUs Design Team een modulair stadslandbouwconcept voor dat kan worden aangepast aan de behoeften van de gemeenschap. Een modulaire aanpak maakt lokale participatie mogelijk, niet alleen tijdens het bedenken van het concept, maar ook bij het aanpassen van de ontwikkeling en de aanpassing aan mogelijke toekomstige scenario's. Dat wordt bereikt via configureerbare modules voor elk aspect van de site: Voedselproductie, voedselverwerking, betrokkenheid van de gemeenschap, sociaal leven en vrije tijd, onderwijs, werkgelegenheid, enz.

Centraal staat een symbiotisch en betrouwbaar voedselproductiesysteem waarbij op symbiotische wijze waterdieren en waterplanten worden gekweekt. Dit systeem kan het hele jaar door worden gebruikt en kan worden aangepast aan de gewenste schaalgrootte en verschillende gewassen, waaronder etnische producten. Een van de belangrijkste aspecten van het voorstel was de ontwikkeling van een spelbord dat kan worden gebruikt om de ideeën van de omwonenden vast te leggen. Dit bord bestaat uit een plattegrond van het terrein dat is verdeeld in een raster ter grootte van de modules en vervolgens in kleur gecodeerde blokken die worden gebruikt om de verschillende modules over het terrein te plaatsen.

De jury

De internationale jury prees Lettus Design voor het "veruit meest inclusieve voorstel, vanaf het begin". "Zoals het team aangaf, zijn niet alleen zij de architecten en experts, maar ook de gemeenschap. Ze hebben een repliceerbare modulaire aanpak gekozen op het gebied van voedselproductie, werkgelegenheid en onderwijs. Maar wat het echt heeft verrijkt is het idee dat dit proces en deze aanpak repliceerbaar zijn en aangepast kunnen worden aan andere gemeenschappen."

Lees meer over de internationale jury en de challenge.

Het studententeam van de TU Delft bestond uit studenten van verschillende faculteiten en studies zoals Bouwkunde, Civiele Techniek, Elektrotechniek en Industrieel Ontwerpen. Zij werden bijgestaan door Andy Jenkins (BK TU Delft) en Eva Frese (IO TU Delft en Agtech instituut) van de TU Delft en Liselotte de Vries (Agtech instituut). Het LettUs Design team bestond uit Sarah Hoogenboom, Adrianna Waleszczak, Eren gozde Anil, Prathamesh Patalay, Caroline Gasten, Isidora Matskidou, Jonathan Schieren, Oda Lægran, and Emma Little. Bekijk de informatie over het LettUs Design team.

Meer informatie over de Urban Greenhouse Challenge is hier te vinden. Het volgende jaar zal de challenge in het teken staan van Nature Based Solutions.