TU Delft campus vol met verwonderde gezichtjes

Nieuws - 30 oktober 2022 - TU Delft | Dream Hall

Voor de jaarlijkse gratis Science Day, georganiseerd door TU Delft Science Centre, opende de TU Delft afgelopen zondag haar deuren voor families. Ruim 3000 bezoekers, jong en oud, kwamen dit weekend kennis maken met de TU Delft, startups, stichtingen en andere lokale organisaties.

Men kon op verschillende locaties, zoals de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, The Green Village, The Dream Hall en TU Delft Science Centre, op een speelse manier meer ontdekken over de studies die de TU Delft te bieden heeft. Dat het allemaal laagdrempelig moest zijn had vooral te maken met de doelgroep van 6 tot 12 jaar. De hele dag konden kinderen techniek ervaren en zelf ontdekken. TU Delft studenten waren ook aanwezig en vertelden met groot enthousiasme over hun projecten. Een bezoeker vertelde: “Het enthousiasme van de studenten werkt aanstekelijk. Zelfs tegels worden interessant als studenten erover vertellen.”

Er waren ook verschillende workshops te volgen, zo konden de kinderen aan de slag gaan met het bouwen van een robot, programmeren in Minecraft, een zeef maken om microplastics uit het water te halen en een papieren raket maken.  Ook werden ze door middel van een poster aangemoedigd om ‘50 tools voor hun twaalfde’ te verkennen. Een subtiele manier om kinderen aan te moedigen om zelf te gaan maken en ontdekken.

Het meest spectaculaire moeten toch wel de Science Shows zijn geweest. Tijdens deze spetterende shows zagen kinderen de -fantastische- magie van wetenschap en techniek. Er werden hele hovercrafts gebouwd en veel knallende proeven gedaan. Een enthousiaste toeschouwer van 7 zei hierover: “De Mad Science show was echt heeeeeeeel (deze e’s moesten volgens de jonge bezoeker vermeld) leuk!”

TU Delft Science Centre blijft zich inzetten om techniek en wetenschap zo toegankelijk mogelijk te maken. Directeur Michael van de Meer zegt hierover: “Wij proberen jong en oud enthousiast te maken om zelf op onderzoek uit te gaan. De wereld heeft makers nodig. Zij staan bekent om hun out-of-the-box denken en juist die mentaliteit proberen wij aan te wakkeren. Wij, als Science Centre, organiseren verschillende evenementen voor allerlei doelgroepen, maar juist Science Day is voor de allerjongste. Door deze dag gratis aan te bieden willen wij alle inwoners van Delft en omgeving echt een beleving cadeau geven. Dus reken maar dat er ook volgend jaar weer een Science Day is.”

Al met al was het een waar techniekspektakel verdeelt over de TU Delft campus.

Nog een aantal quotes van bezoekers:

“Dat glas waarbij ik moest lachen of boos kijken om de tint aan te passen vond ik hilarisch. En zo’n exoskelet, waarbij mensen weer kunnen lopen, wil ik later ook hebben.” – Sven, 7 jaar.

“Dolenthousiast is het juiste woord. Mijn kind kan haast niet stoppen te vertellen wat allemaal leuk was. Niet alleen hij is enthousiast, ook opa was nauwelijks weg te trekken bij alle futuristische voertuigen. Echt een geslaagde dag voor jong en wat ouder.” – Patricia, 35 jaar.

“Het gaafste vind ik de Hyperloop. Dat het wel 1000 kilometer per uur kan” – jongen, 11 jaar.

“Superleuk was het. We hebben onze ogen uitgekeken” – Natasja

“Alles! Vriendelijke/behulpzame studenten. Allemaal erg bedankt en mijn complimenten voor jullie allemaal.” - Z. Yucel

Dit event is mede mogelijk gemaakt door Stichting voor Hulp aan Delftse jongeren, Gemeente Delft, Stichting de Lichtboei, Ondernemersfonds Delft en TU Delft.

Foto credits @TU Delft Science Centre
Voor meer informatie kun je contact opnemen met L.Velds l.d.velds@tudelft.nl.