Studenten Computer Science ontwikkelen software voor energiebedrijven

Computer Science Software Project

Nieuws - 30 juni 2022

Vijf groepen studenten van de bachelor Computer Science (EEMCS) werkten dit jaar aan een speciaal AI & Energy project: ze kregen een real-world probleem of uitdaging van een energie-gerelateerd bedrijf voorgeschoteld, waarvoor ze AI-software moesten ontwikkelen. Het doel was om software te ontwikkelen of prototypes die daadwerkelijk door de energiebedrijven gebruikt kunnen worden. Afgelopen week hebben ze hun resultaten gepresenteerd, met groot succes.

Informatica en IT zijn heel erg belangrijk in de energietransitie die we moeten doormaken; "maar te weinig mensen begrijpen beide echt", zegt Mathijs de Weerdt, Associate Professor Algorithms for Planning and Scheduling, die ook een aantal van de studenten begeleidde. Daarom is nu deze kans gecreëerd voor informaticastudenten om tijdens hun studie al samen te werken met energiebedrijven.

Creatief

De tweedejaarsstudenten Yue Chen, Chao Chen, Senne Van den Broeck, Maxime Museur en Levin Winter werkten samen aan een project voor TenneT. TenneT is een Nederlands-Duitse transmissienetbeheerder. Bij TenneT waken operators 24 uur per dag over het net. Het bedrijf zou heel goed software kunnen gebruiken voor beslissingsondersteuning, om deze operators bij te staan. De studenten bouwden daarom een backend waarmee reinforcement learning agents op elektriciteitsnetten kunnen opereren. "Naast het feit dat de technologie interessant was, vereiste deze opdracht van ons dat we initiatief en verantwoordelijkheid toonden en creatief gingen nadenken. In die zin was het een echte uitdaging, en heel anders dan andere studieprojecten", zegt Chao Chen. Ook medestudent Yue Chen raadt het project aan: "Met zo’n opdracht kun je tijdens je studie al zien hoe het is om voor een energiebedrijf te werken, wat wij kunnen toevoegen aan de energietransitie, en of we na onze studie die richting op willen."

Meerdere voordelen

Voor de bedrijven heeft deze samenwerking met studenten ook meerdere voordelen, legt student Senne van den Broeck uit. "We ontwerpen een echt softwareproduct voor ze. Daarnaast heeft TenneT ons aangeboden om onze scriptie bij hen te maken; voor een bedrijf werkt het dus ook als werving." Bovendien hebben we er veel tijd in gestoken, vult Yue Chen aan: "We hebben twee maanden fulltime aan deze opdracht gewerkt; hun eigen werknemers hebben niet zoveel onverdeelde tijd." Ze weet nu al dat ze in de toekomst wil werken aan het versnellen van de energietransitie.

Bedrijven kunnen meedoen

De bedrijven TenneT, Alliander, Lion Storage, EEE en Flex Technologies hebben als opdrachtgever deelgenomen aan de eerste ronde van dit Software Project traject. Voor de volgende rondes in september 2022 en februari 2023 kunnen bedrijven zich aanmelden. Dat kan door een e-mail te sturen naar Arnoud van der Zee.

AI voor de energietransitie

De energietransitie legt de complexiteit van ons energiesysteem bloot. Een toekomstig systeem moet 'vergroenen' om duurzaam te worden - terwijl elektriciteitsproductie en verbruik te allen tijde in balans moeten blijven. Digitalisering van energiesystemen is daarbij enorm belangrijk, net als de beschikbaarheid van data. We kunnen AI gebruiken om de energietransitie aanzienlijk te versnellen. Lees meer over AI en energie