Nationaal Groeifonds voor betere kankerbestrijding met AI: Oncode-PACT*

Nieuws - 14 april 2022 - Communication

Het Nationaal Groeifonds investeert 325 miljoen euro in het plan van Oncode-PACT* om het preklinische ontwikkelproces van kankermedicijnen te versnellen. Het consortium, waarbij ook hoogleraar Bioinformatica Marcel Reinders is aangesloten, gaat met deze financiering waardevolle kandidaat-kankermedicijnen ontwikkelen en methodes ontwikkelen om deze nieuwe medicijnen bij de patiënten te krijgen waarvoor ze het meest effectief zijn. Dit verbetert de kwaliteit van het leven van kankerpatiënten en versterkt het toekomstige economische verdienvermogen van Nederland. Binnen het consortium is een belangrijke rol weggelegd voor de bemiddelende kracht van Artificiële Intelligentie (AI).

Een medicijn op maat, dankzij AI

Iedere patiënt is uniek, ook als het gaat om een patiënt met een kwaadaardige tumor. Dat betekent dat elke tumor anders reageert op een medicijn. Het is aan de arts om te bepalen welk medicijn het beste past bij het profiel van een patiënt, een proces dat veel expertise en vooral ook tijd vergt. AI kan daarbij een belangrijke ondersteunende rol spelen, door tumoren snel te analyseren en daar ook direct bij te berekenen welke medicijnen de grootste kans van slagen hebben.

“Als technische universiteit kunnen we onze AI kennis inzetten om de enorm complexe biologische processen die tot tumoren leiden te kunnen karakteriseren. Een spannende uitdaging waarmee wij kunnen bijdragen om keuze van medicijnen persoonlijker te maken,” voegt Marcel Reinders toe, die het project binnen de faculteit EWI gaat leiden.

Patiënten in het lab

De medische noodzaak is groot, want kanker is nog steeds doodsoorzaak nummer 1 in ons land. Alain Kummer, Managing Director Oncode Institute en voorzitter Oncode-PACT, legt uit: “Oncode-PACT plaatst de patiënt centraal in de hele keten van geneesmiddelontwikkeling. In de huidige situatie staat het preklinische ontwikkelproces nog onvoldoende in verbinding met de klinische praktijk en komt de patiënt pas veel te laat in beeld. Door patiëntgegevens en weefsels van patiënten al vroeg in het ontwikkelproces in te zetten - met behulp van organoïd-technologie en kunstmatige intelligentie - kan veel eerder in het proces en met meer zekerheid worden beoordeeld of een mogelijk geneesmiddel al dan niet effectief en veilig is.”

Deze manier van werken binnen Oncode-PACT zorgt ervoor dat patiënten zo vroeg mogelijk en beter geholpen kunnen worden. Zo zal het in de toekomst mogelijk zijn in een veel eerder stadium van iemands ziekteproces met AI een behandeling op maat te ontwikkelen en daarmee het verschil te maken.