Officiële opening Penguin Lab met supercomputer

Nieuws - 08 juni 2022 - Communication

Neem een snelle blik op de geschiedenis van de 'supercomputer', en je zult zien dat de term niet zomaar een 'zeer snelle computer' betekent, maar juist verwijst naar computers waarin meerdere state-of-the-art processoren parallel werken, en zo hun rekenkracht bundelen. Het gloednieuwe Penguin Lab van EWI biedt zo'n supercomputer - maar met een twist: een klassikale setting. De 32 computers, verspreid over de verschillende werktafels in het lab, kunnen allemaal parallel draaien. Niet alleen voor onderzoekers om hun analyses te versnellen, maar net zo belangrijk: om een omgeving te creëren waar studenten de fijne kneepjes van High Performance Computing kunnen leren. Dit zal hen voorbereiden op het werken met grotere supercomputers, zoals de nieuwe DelftBlue van de TU Delft.

Het gloednieuwe Penguin Lab, op de tweede verdieping van Gebouw 36 van de faculteit EWI, is op maandag 30 mei geopend. Tijdens de ceremonie had EWI-decaan de eer om de computers voor het eerst synchroon te zetten, en het lab zo officieel te openen. Hij creëerde daarmee een unieke onderwijsfaciliteit, zoals later werd toegelicht door Wim van Horssen. Hij legde het belang van het Penguin Lab uit in het onderwijs aan het Delft Institute of Applied Mathematics (DIAM). Dit belang werd onderstreept door Martin van Gijzen, die vertelde hoe het lab kan fungeren als oefenplaats om voor het eerst met High Performance Computing te werken. Tenslotte, omdat zogezegd ‘the proof is in eating the pudding’, werd een live demonstratie van de mogelijkheden van het lab gegeven door Kees Lemmens. Hij demonstreerde hoe de studenten gestimuleerd kunnen worden tot interactie met de docent, door een oefening te geven waarin de resonantie van een trommel berekend moest worden. Juist door daarin samen te werken was het mogelijk om in recordtijd de snelste code te ontwikkelen, zo toonde de demonstratie.

De slotwoorden waren aan Kees Vuik, voorzitter van DIAM. Hij is, in zijn eigen woorden, trots om zo'n unieke faciliteit aan het instituut toe te voegen.

Het Penguin Lab maakt het mogelijk om studenten en onderzoekers te leren hoe ze het beste uit supercomputers als DelftBlue kunnen halen!

Kees Vuik, voorzitter DIAM