IO-alumni behalen 1e en 3e plaats in 2022 KVK Innovatie Top 100

Nieuws - 06 december 2022 - Webredactie Communication

De faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft feliciteert alle kleine en middelgrote ondernemingen die dit jaar zijn opgenomen in de KVK Innovatie Top 100, maar in het bijzonder SenseGlove en Pieter Pot. Beide bedrijven zijn opgericht door IO-alumni.

Elk jaar presenteert de Kamer Van Koophandel (KVK) de KVK Innovatie Top 100 om de verscheidenheid aan succesvolle innovaties uit het Nederlandse MKB te laten zien.

Lees verder over de door IO-alumni opgerichte bedrijven die de eerste en derde plaats innamen.

Afbeelding van SenseGlove media kit

SenseGlove

SenseGlove is het geesteskind van IO-alumni Johannes Luijten en Gijs den Butter. Luijten is alumnus van de masteropleiding Integrated Product Design (IPD) en Den Butter is alumnus van de masteropleiding Strategic Product Design (SPD).

SenseGlove is weliswaar begonnen als een ambitieus afstudeerproject, het duo realiseerde zich snel dat ze iets bijzonders in handen hadden. Daarom sloten zij zich in 2015 aan bij het Yes!Delft Validation Lab, om zo hun blikveld te verruimen en te zien waar hun uitvinding hen zou kunnen brengen.

En nu naar 2022 SenseGlove bedient inmiddels meer dan 150 klanten, waaronder Volkswagen, het Europees Ruimteagentschap en zelfs het Koninklijke Landmacht

In de loop der jaren heeft SenseGlove haar uitvinding verfijnd en een handschoen ontwikkeld waarmee een virtueel object kan worden aangeraakt, gevoeld en gemanipuleerd, alsof het een echt object is. SenseGlove meet nauwkeurig elke beweging van elk gewricht in de hand en simuleert zo een zeer gedetailleerde virtuele hand.
Door levensechte interacties tijdens de VR-training mogelijk te maken, helpt SenseGlove bedrijven hun personeel beter te trainen en een veiligere werkomgeving te creëren. Voorbeelden hiervan zijn trainingen in het omgaan met gevaarlijke materialen, het uitvoeren van complexe taken met meerdere gereedschappen en objecten, of het leren ontwerpen en testen van fysieke prototypes.

Voor meer informatie over SenseGlove, bezoek hun officiële website.

Afbeelding van de website van Pieter Pot

Pieter Pot

IO-alumnus en afgestudeerde van het Strategic Product Design MSc-programma, Jouri Schoemaker, verandert de markt als het gaat om duurzame boodschappenbezorging. Jouri, die in 2019 afstudeerde aan IO, is de oprichter en CEO van Pieter Pot - een op duurzaamheid gerichte start-up voor boodschappenbezorging.

Pieter Pot promoot een circulaire, milieubewuste manier van boodschappen doen Hoe? Door de hoeveelheid "eenmalig gebruik", "eenmalige" verpakkingen te verminderen en hun CO2-voetafdruk te verkleinen, bij alles wat ze doen. Klanten ontvangen hun boodschappen bijvoorbeeld in circulaire, herbruikbare potten en/of flessen, die - als ze leeg zijn - teruggestuurd kunnen worden naar het bedrijf om gewassen en opnieuw gevuld te worden.

Jouri studeerde in 2019 af aan de MSc SPD van IO. Terwijl hij studeerde, volgde hij verschillende cursussen gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden, die hij de komende jaren nodig zou hebben. Waaronder de volgende: Cutting Edge Design, Innovation and Entrepreneurship (gegeven door IO professor Frido Smulders) en Build Your Startup (gegeven door IO promovendus en docent Jeroen Coelen en docent Matthijs Buijs). Tijdens zijn deelname aan Build Your Startup heeft Jouri (samen met twee andere studenten) het eerste idee voor Pieter Pot bedacht.

Tot op heden heeft Pieter Pot meer dan 70.000 Nederlandse en 1000 Vlaamse klanten en zijn er plannen om geografisch verder uit te breiden. Wil je meer weten over Pieter Pot en zijn service? Bezoek hun officiële website.