Ontwerpen met de DHPC-supercomputer van TU Delft

Nieuws - 24 november 2022 - Communication

De faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) neemt per januari 2023 deel aan het Delft High Performance Computing Centre (DHPC) en het Delft Institute for Computational Science and Engineering. Het DHPC is op 20 januari 2022 geopend om onderzoekers, studenten en docenten gebruik te kunnen laten maken van de rekenkracht van deze supercomputer, voor het oplossen en doorrekenen van complexe maatschappelijke problemen en ontwerpopgaven. Decaan Caspar Chorus: “Voor een groeiend deel van ons ontwerponderzoek is pure rekenkracht van belang, denk aan geavanceerde visualisaties en aan het optimaliseren van 3D-printing technieken. Het is mooi om aangehaakt te zijn bij, en bij te kunnen dragen aan, deze Delftse supercomputer en de bijbehorende gemeenschap van onderzoekers.”

Relevantie voor design
Wat is de relevantie van een supercomputer voor design? We zijn in gesprek gegaan met diverse personen die betrokken zijn bij dit onderwerp. Hier alvast een sneak peak van hun verhalen.

• Jun Wu (Universitair Hoofddocent Materials and Manufacturing): ‘De DHPC kan helpen met structureel design, het bepalen van vormen met een optimale geometrie.'
  • Jan Jaap van Assen (Postdoctoraal onderzoeker en Marie Skłodowska-Curie Fellow): ‘Je moet het zien als een werkpaard een systeem voor berekeningen.’
  • Caiseal Beardow (PhD studente die zicht richt op de verkenning van kwantum mens-computer interactie en de ontwikkeling van nieuwe mentale modellen van kwantumcomputers om de toegankelijkheid te verbeteren.): ‘Juist door het toe passen bij IO, zal het door de manier waarop wij tegen technologieën en ontwerpcontexten aankijken, méér worden. Het zal op een andere manier getransformeerd worden tot een ‘ontwerpmateriaal’ en meer zijn dan slechts een ‘technisch ding.’

Graag vertellen we meer over de relevantie voor design en kwantumcomputing, daarom zijn we in gesprek gegaan met mensen die betrokken zijn bij dit onderwerp. Vind je dat interessant om te horen over de relevantie van design en supercomputing en welke onderzoeken er al zijn uitgevoerd? Houd dan onze nieuwsbrief in de gaten.

Deelnemer DelftBlue Contact Group
IO heeft Jun Wu voorgedragen als deelnemer aan de DelftBlue Contact Goup.

Praktische informatie DHPC
Heb je meer interesse in de DHPC en wat deze te bieden heeft, bezoek dan de website van de DelftBlue supercomputer.