AE studenten: Marc Gerritsma is dit jaar Docent van het Jaar

Nieuws - 06 september 2022

De studievereniging Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek VSV 'Leonardo da Vinci' heeft bekend gemaakt dat Marc Gerritsma dit jaar de Docent van het Jaar is. De BSc- en MSc-studenten hebben om veel verschillende redenen op hem gestemd. “Hij zorgt ervoor dat hij verbonden blijft met de studenten én hij heeft een uitstekend gevoel voor humor.”

Het overbrengen van de schoonheid van wetenschap en techniek op studenten is geen baan. Het is een voorrecht.

Marc Gerritsma

Elk jaar vraagt de studievereniging VSV 'Leonardo da Vinci' aan alle BSc- en MSc-studenten om te stemmen op hun favoriete docent aan de faculteit. De winnaar van dit jaar is Marc Gerritsma, die in de bachelor Physics en Aerodynamics doceert, en in de master ‘discretization techniques.’ Daarnaast is hij ook scriptiebegeleider en promotor van promovendi.

Alune Greeve, commissaris bachelor bij het VSV-bestuur: "Gerritsma is om meerdere redenen verkozen tot Docent van het Jaar, maar het meest in het oog springend is toch wel zijn humor. Heel veel studenten noemden specifiek zijn gevoel voor humor. Hij zorgt ervoor dat elk college interessant blijft, en hij houdt de aandacht vast door zijn colleges te vullen met snelle, leuke grapjes (citaten bijvoorbeeld als "Mijn collega heeft veel werk verzet voor dit onderwerp. Maar helaas is hij dood, zijn naam was Einstein."). Door theorieën te relateren aan beroemde wetenschappers laat hij ook de relevantie van de onderwerpen voor de maatschappij zien. Soms legt hij theorieën uit die nog niet helemaal zijn opgelost, zoals Navier-Stokes. Daarmee neemt hij de studenten mee in de mogelijkheden voor toekomstig onderzoek.”

De studenten gaven ook aan dat Gerritsma er altijd voor zorgt verbonden te blijven met studenten. Hij vraagt feedback en luistert er ook naar zowel tijdens als buiten de colleges. Om ervoor te zorgen dat ze bijblijven, vraagt hij regelmatig aan studenten waar ze moeite mee hebben, zodat hij zich in de volgende colleges op deze onderwerpen kan richten. En de studenten vinden dat hij "gewoon heel goed is in het uitleggen: hij brengt de verschillende principes van de vakken op een heel rustige manier met elkaar in verband."

Namens de faculteit: van harte gefeliciteerd, Marc!