Brazilië en TU Delft versterken samenwerking voor fossiele onafhankelijkheid en schone luchtvaart

Nieuws - 22 maart 2022

Gezamenlijk onderzoek voor schone luchtvaart en hernieuwbare energie en chemie moet verstevigd worden, vinden Sergio Freitas de Almeida, Vice Minister Wetenschap, Technologie en Innovatie Brazilie en Rob Mudde, Vice Rector Magnificus Technische Universiteit Delft. Gerichte samenwerking kan de klimaataanpak versterken en onze fossiele afhankelijkheid sneller afbouwen.

De huidige geopolitieke spanningen laten zien dat energiezekerheid urgenter is dan ooit tevoren. Maar de oplossingen moeten wel slim en duurzaam zijn en passen bij lokale behoeften. TU Delft heeft een lange historie van intensieve samenwerking op dit gebied met Braziliaanse collega’s. We willen nu onze inspanningen vergroten en grotere publiek-private projecten realiseren met onze industriële partners

zegt Professor Rob Mudde, Vice Rector Magnificus TU Delft

Het Ministerie van Wetenschap, Technologie en Innovatie van Brazilië onderschrijft het belang van samenwerking tussen Braziliaanse en Nederlandse instituten. “In het bijzonder met de TU Delft willen we onze samenwerking versterken op het gebied van bio-economie, onder andere door het ontwikkelen van productieketens in de Amazone voor de lokale gemeenschappen. We zijn ook blij met de versterkte samenwerking voor schone luchtvaart met Braziliaanse partners”, aldus Sergio Freitas de Almeida, Vice Minister of Science Technology and Innovation, Brazil.

Klimaatneutrale luchtvaart is een belangrijk doel voor zowel Nederland als Brazilië. Vliegtuigbouwer Embraer uit Brazilië en TU Delft slaan de handen ineen met andere Nederlandse partners in het Nationale Groeifondsprogramma. João Pedro Taborda da Silva, Director Government Affairs Europe, Africa, and Middle East van Embraer: “Nederland herbergt ons regionale hoofdkwartier voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten en is daarnaast een cruciale partner voor ons bij de ontwikkeling van innovatieve luchtvaarttechnologie.” Het gebruik van waterstof in de luchtvaart is een van de opties. Dit leidt tot radicaal nieuwe designs en infrastructuur, wat een impact heeft op vele sectoren. Met het Groeifondsprogramma kunnen we dit samen met de vele belanghebbenden verder ontwikkelen en zo flinke stappen maken naar een maatschappelijke implementatie van schone luchtvaart.

Energiezekerheid door eigen biobrandstoffen en bioenergie te produceren is hét Braziliaanse succesverhaal waar we in Europa al veel van geleerd hebben. Nederlandse en Braziliaanse experts voor duurzame landbouw en chemie werken nu aan oplossingen voor zowel reductie van CO2 als stikstof emissies bij de productie van de gewenste hernieuwbare chemicaliën, brandstoffen en eiwitten. John Posada, principal investigator TU Delft en projectleider van de NWO/FAPESP aanvraag NITROGREEN: “We kijken nu naar de mogelijkheid om kunstmestgebruik te reduceren door de stikstof en koolstofkringlopen te sluiten in de productie van biobrandstoffen en bioplastics van agrarische reststoffen. Dit onderzoek van 10 Braziliaanse en drie Nederlandse partijen zou werkelijk een flinke reductie van fossiel energiegebruik kunnen betekenen in zowel Europa als Brazilië en tegelijkertijd de stikstof en koolstof uitstoot aanzienlijk verminderen.” TU Delft heeft een nieuw fonds geopend voor Dual Degree PhD studenten die op deze thema’s gaan werken.

Niet slechts meer geld, maar de afspraak is ook meer aandacht te geven voor publiek-private samenwerking. TU Delft Ambassadeur Brazilië Patricia Osseweijer: “De laatste 10 jaar hebben we een office geopend in Brazilië, gezamenlijk onderwijs ontwikkeld en gegeven en onderzoeksprojecten gerealiseerd met een totale investering van circa 20 miljoen Euro. Nu versterken we de focus op duurzame energie; water; slimme infrastructuur; en luchtvaart met als gezamenlijk doel: Impact voor een betere maatschappij. We organiseren zogenaamde Joint Agenda’s for Society meetings om brede participatie van industrie en universiteiten uit beide landen mogelijk te maken.”

Prof.dr. Patricia Osseweijer, TU Delft Ambassadeur Brazilie
Tel: +31-651033916