Diepgaande kennis én ‘getting things done’: TU Delft en aerospace start-ups werken succesvol samen aan duurzame luchtvaart

Nieuws - 22 februari 2022
Photo: SmartX-alpha morphing wing at TU Delft wind tunnel

De luchtvaart verduurzamen door de aerodynamica van vliegtuigen te verbeteren. Dat is het doel van twee nieuwe samenwerkingsprojecten van onderzoekers van de TU Delft (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) met aerospace startupbedrijven vanuit het Aerospace InnovationHub@TUD en de industrie. Juist door deze combinatie van partners kunnen innovaties snel hun weg vinden naar de markt. Olaf van Campenhout van startup Dimple Aerospace is partner in de Turbulence Taskforce: "De samenwerking zorgt voor een symbiose tussen diepgaande industrie-expertise, baanbrekende nieuwe hoogwaardige technologie van de universiteit, en de ‘getting things done’ mentaliteit van de start-ups." Beide projecten hebben een subsidie toegekend gekregen van subsidieregeling TSH Vliegtuigmaakindustrie.

Zowel de Turbulence Taskforce als het project RICHTING ontwikkelen technologische oplossingen waarmee de aerodynamica van vliegtuigen verbeterd wordt. Door de aerodynamica te optimaliseren kan een vliegtuig zuiniger vliegen. Hun aanpak verschilt:

Turbulence Taskforce: minder turbulente wrijving = minder uitstoot

Projectpartners:
  • Dimple Aerospace: Olaf van Campenhout
  • TU Delft: Bas van Oudheusden en Ferry Schrijer (Aerodynamics)
  • Transavia Airlines
Supporting partners:

Airbus, DNW

Totale projectgrootte:

2,3 miljoen Euro

De Turbulence Task Force gaat de eerste commercieel aantrekkelijke technologie ontwikkelen voor het verminderen van turbulente wrijvingsweerstand in de luchtvaart. Turbulente wrijving is nu al de grootste bron van brandstofverbruik in de luchtvaart en verantwoordelijk voor maar liefst de helft van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in de luchtvaart. Naar verwachting zal dit probleem alleen maar groter worden als vliegtuigen in de toekomst gaan vliegen met nieuwe energiedragers, zoals waterstof. Hoe minder de turbulente wrijving, des te kleiner de grote opslagtanks of brandstofcellen hoeven te zijn. De Turbulence Task Force gaat meer dan 20 technologieën onderzoeken. De meest veelbelovende twee worden vervolgens verder ontwikkeld naar een hoger ‘Technology Readiness Level.’

RICHTING: brandstof- en emissiebesparing door slimme – en slim gecoate – vliegtuigvleugels

Projectpartners:
  • TU Delft: Roeland De Breuker (Aerospace Structures and Materials)
  • DNW, NLR, Qlayers, TNO
Supporting partners:

Toray Advanced Composites, Airbus

Totale projectgrootte:

1,35 miljoen Euro

Het RICHTING project gaat werken aan een volgende generatie slimme en slim gecoate duurzame vliegtuigvleugels. Deze ‘morphing’ vleugels verminderen de weerstand van het vliegtuig. Dat doen ze door zelf actief, zowel statisch als dynamisch, hun vorm aan te passen aan de vliegomstandigheden. Bovendien krijgen ze een slimme coating waardoor de weerstand nog verder wordt verkleind. De slimme vleugel is bovendien lichter van gewicht. Het project gaat niet alleen kijken naar de toepassing van morphing wings op reguliere vliegtuigontwerpen, maar ook naar wat ze kunnen betekenen voor ultra-efficiënte en radicaal nieuwe vliegtuigconfiguraties, zoals de Flying-V. Op deze manieren wil het project het brandstofverbruik en de uitstoot van vliegtuigen drastisch verminderen.

De kansen van samenwerken: Aerospace Innovation Hub@TUD

In beide samenwerkingsprojecten werken onderzoekers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek samen met startups die onderdeel zijn van het Aerospace Innovation Hub@TUD. Samen met partners uit de industrie dienden ze voorstellen in bij het subsidieprogramma TSH Vliegtuigmaakindustrie. Wat maakt juist deze samenwerking kansrijk? Onderzoeker Roeland De Breuker, projectpartner bij het project RICHTING: “Door de combinatie van de fundamentele blik van de universiteit en de toegepaste blik van startups op hoog-innovatief onderzoek, kun je onderzoeksresultaten sneller vertalen naar toepasbare technologie. De Aerospace Innovation Hub@TUD brengt deze partijen bij elkaar en is daarmee een waardevolle schakel van onderzoek naar markt en maatschappij.”

TSH Vliegtuigmaakindustrie

De subsidieregeling TSH Vliegtuigmaakindustrie is bedoeld voor bedrijven of kennisinstellingen die actief zijn in de vliegtuigbouw en -maakindustrie en die willen bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart. De regeling is ook bedoeld om de samenhang te versterken tussen nationale subsidieprogramma’s en het Europese Clean Aviation programma.

Meer informatie en contactgegevens

Meer informatie over het subsidieprogramma TSH Vliegtuigmaakindustrie staat op de RVO website.