Hoogleraren geven les op Delftse basisscholen

Nieuws - 21 april 2022 - Webredactie

Op woensdag 6 april trakteerde de TU Delft voor de tweede keer de Delftse basisscholen op kennis met het initiatief 'Meet the Professor'. 33 hoogleraren gaven gastcolleges aan in totaal meer dan 800 basisschoolleerlingen. Vanuit TBM deden Caspar Chorus, Laurens de Vries en Bert van Wee mee aan dit initiatief.

Uitgezwaaid door burgemeester Marja van Bijsterveldt gingen de hoogleraren per tuk-tuk en fiets van het stadhuis naar "hun" scholen in Delft en omstreken. Leerlingen uit groep 7 en 8 kregen les van een echte professor en dat gaf hen een mooi inkijkje in de wereld van de wetenschap. Zo leerden de kinderen onder andere via mini-windmolens hoe windenergie werkt, hoe hun basisschool energie kan besparen, hoe robots een handeling kunnen uitvoeren, wat nanodeeltjes eigenlijk zijn en konden ze meedoen aan een, AI-keuze-experiment. Een aantal scholen werkt nog aan een vervolgopdracht in het kader van het 180-jarig jubileumthema, de energietransitie.

Meet the Professor Delft wordt georganiseerd door WIJStad en Wetenschapsknooppunt Delft. De werving voor de derde editie start in juni; ons streven is om alle Delftse basisscholen en nog meer Delftse hoogleraren mee te laten doen. Meer informatie? Mail naar: meettheprofessor@tudelft.nl. Geen hoogleraar maar wel geïnteresseerd in het geven van een gastcollege op een leuke en onverwachte plek als een basisschool? Doe mee aan de Zeepkistsessies.