Verkeersveiligheid verbeteren met een nieuw interventie- en feedbacksysteem voor automobilisten

Nieuws - 19 september 2022 - Webredactie

De verkeersveiligheid komt door verschillende factoren die automobilisten negatief beïnvloeden in het gedrang, denk aan afleiding door mobiele telefoons, vermoeidheid en slaperigheid. In het EU-project i-DREAMS werken verschillende universiteiten en bedrijven samen om een "veiligheidstolerantiezone" te ontwikkelen om de toestand van de bestuurder te beoordelen en krijgen zij via een platform gepersonaliseerde interventies en feedback om de verkeersveiligheid te verbeteren. Amir Pooyan Afghari en Eleonora Papadimitriou, beiden onderzoekers aan de TU Delft, zijn bij dit project betrokken.

"Dankzij recente technologische ontwikkelingen kunnen we gedetailleerde rijstijl- en omgevingsfactoren vastleggen, bijvoorbeeld via sensoren in een voertuig of via smartwatches. Dit schept nieuwe mogelijkheden voor het opsporen en ontwerpen van interventies op maat om veiligheidsrisico’s te beperken, het bewustzijn te vergroten en de rijgedrag van de automobilist te verbeteren", zegt Papadimitriou, assistent-professor transportveiligheid. "Bij overschrijding van veilige grenzen, worden waarschuwingen geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer het systeem vermoeidheid meet of wanneer een bestuurder te hard rijdt."

Nieuwe aanpak
Natuurlijk zijn interventiesystemen niet nieuw, ze worden vaak al in nieuwe auto's geïnstalleerd. Het nieuwe aan dit systeem is dat het vanuit een wetenschappelijk basis is ontworpen, gecombineerd wordt met persoonlijke feedback die de bestuurder na de autorit krijgt en werkt met gegevens die niet noodzakelijk afkomstig zijn van in de auto geïnstalleerde sensoren. Het systeem werkt met draagbare sensoren zoals een smartphone of smartwatch. Afghari, assistent-professor probabilistische methoden in transportveiligheid: "Het systeem integreert nieuwe technologie om de bestuurder, de omgeving en het voertuig actief te monitoren."

Effectiviteit meten
Het optimaal benutten van deze technologische mogelijkheden is de uitdaging waar i-DREAMS voor staat. De TU Delft richt zich in het project op de methodologie: hoe meet je risico's, identificeer je risicofactoren en analyseer je de gegevens van zo'n 500 chauffeurs in het proefproject? Er vinden nu proeven plaats in vijf landen (België, Griekenland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Portugal). De voorlopige resultaten zijn veelbelovend. "Het interventiesysteem wordt goed ontvangen door automobilisten, het systeem werkt goed en is gebruiksvriendelijk. Hoewel we de doeltreffendheid van onze interventies nog aan het analyseren zijn, weten we nu al dat ze effectief zijn geweest in het terugdringen van snelheidsovertredingen bij Belgische automobilisten", aldus Afghari.

Behalve in auto's wordt het i-DREAMS-systeem ook getest in vrachtwagens, bussen en trams. Het interventiesysteem kan worden gebruikt door particulieren, maar bijvoorbeeld ook door vrachtwagen- of busbedrijven die veilig rijgedrag van hun chauffeurs willen aanmoedigen. Omdat i-DREAMS in meerdere vervoerswijzen kan worden gebruikt, kan het een belangrijke bijdrage leveren aan een veiliger vervoerssysteem.

Over i-DREAMS
Het i-DREAMS-project wordt gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie. Het i-Dreams team bestaat uit: Universiteit Hasselt (projectcoördinator, BE), Technische Universiteit Delft (NL), Loughborough University (UK), National Technical University of Athens (EL), European Transport Safety Council (BE), OSeven single-member private company (EL), Technische Universitaet Muenchen (DE), Barraqueiro Transportes (PT), Kuratorium für Verkehrssicherheit (AT), DriveSimSolutions (BE), CardioID Technologies (PT), Polis (BE), Univerza v Mariboru (SI).

Meer informatie over het project is te vinden op www.idreamsproject.eu