Elektrische technologie moet energie besparen bij poeders maken

Nieuws - 17 november 2022 - Communication TNW

Wetenschappers van TU Delft en vier andere Nederlandse universiteiten werken samen om energie te besparen bij droogprocessen. Huidige droogprocessen om bijvoorbeeld papier of melkpoeder te maken, gebruiken lucht of stoom en zijn daardoor energie-intensief. In het ELECTRIFIED project zullen de onderzoekers de krachten van elektriciteit en elektrische velden gebruiken om doorbraaktechnologieën te ontwikkelen in de industrie. Het project ontvangt financiering vanuit het NWO Sleuteltechnologieën programma.

De Delftse onderzoekers Valeria Garbin (faculteit Technische Natuurwetenschappen) en Johan Padding (faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen) zullen zich richten op hoe water door poreuze materialen heen kan bewegen in sterke elektrische velden. “Met de technologie van elektrische drogen kunnen we het droogproces beter integreren met de energiesystemen van de toekomst, zoals wind- en zonne-energie”, legt Padding uit. “Bovendien geloven wij dat het gebruik van elektriciteit voor drogen kan zorgen voor veel efficiëntere processen. In plaats van water te verdampen, wat een hoop energie kost, is ons idee om het water eruit te trekken met elektrische krachten, wat heel efficiënt kan voor veel soorten voedsel, papier en pulp.”

Lees het persbericht van Wageningen University & Research

Bron: WUR