ERC Synergy Grant om de vorming van eiwitcomplexen te ontrafelen

Nieuws - 26 oktober 2022 - Communication TNW

Een prestigieuze ERC Synergy Grant van 9,4 miljoen euro is toegekend aan de onderzoeksgroepen van Prof. Sander Tans van onderzoeksinstituut AMOLF, Prof. Bernd Bukau van Heidelberg University en Prof. Nenad Ban van de ETH. Het team wil een nieuw mechanisme ophelderen om te kunnen begrijpen hoe eiwitcomplexen zich vormen – de complexe moleculen die alle belangrijke biologische functies uitvoeren. Prof. Tans heeft een aanstelling als hoogleraar bij de Technische Universiteit Delft.

Eiwitcomplexen zijn essentieel voor alle cellulaire processen, en toch is de vorming van eiwitten een ontzettend kwetsbaar proces dat gevoelig is voor fouten. Verkeerd gevouwen en samengeklonterde eiwitten liggen ten grondslag aan de meeste niet-besmettelijke ziekten en veroudering. Recent onderzoek lijkt nu aan te tonen dat meerdere ribosomen actief samenwerken om aan te sturen wanneer en waar verschillende eiwitten samenkomen. Het onderzoeksteam verwacht dat dit gecoördineerde proces ongekende mogelijkheden biedt voor eiwitproductie en dat het wijst op een breed spectrum van nog onbekende controlemechanismen in cellen.

Om te achterhalen hoe eiwitcomplexen gemaakt worden, zal het team een scala aan geavanceerde methoden combineren: RNA deep sequencing benaderingen die hen in staat stellen om ribosoom-interacties door het hele genoom in kaart te brengen, single-molecule methoden die een direct zicht bieden op hoe ribosomen zich langs het mRNA bewegen en eiwitten tot complexen vormen, en (tomografie) Cryo-EM waarmee zij de interne structuren van deze ribosoom-ensembles kunnen visualiseren binnen cellen.

Dit ambitieuze programma wil mechanismen onthullen die belangrijk zijn voor een enorm spectrum van eiwitcomplexen, en om onbekende lagen van controle in de biogenese van eiwitten te ontdekken. Deze inzichten zijn belangrijk voor toepassingen zoals het ontwerpen van mRNA-vaccins en -therapieën, en het vinden van nieuwe verklaringen voor een scala aan medische aandoeningen.

Prof. Dr. Ir.

Sander Tans