Koninklijke onderscheiding voor Paulien Herder

Nieuws - 27 april 2022 - Communication TNW

Professor Paulien Herder, decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), heeft op 26 april 2022 in de gemeente Pijnacker-Nootdorp een Koninklijke onderscheiding ontvangen. Het zogenoemde lintje is een beloning voor iemand die iets bijzonders heeft gedaan voor de Nederlandse samenleving. Paulien Herder is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Professor Paulien Herder is een verbinder bij uitstek. Van huis uit scheikundig ingenieur was zij jarenlang werkzaam aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). Door het bij elkaar brengen van haar vakgebied, engineering systems sciences, met de sociale en de gedragswetenschappen, legde zij zich toe op de geïntegreerde benadering. Zij zette zich met volle overgave in voor de energietransitie, onder meer als voorzitter van het Delft Energy Initiative, het platform dat al het Delftse energieonderwijs en onderzoek samenbrengt. Door haar studenten op handen gedragen, ontving ze in 2017 de Leermeesterprijs, de Delftse onderscheiding voor professoren die als geen ander excellent onderwijs en onderzoek weten te combineren.

Paulien Herder ontvangt de Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Björn Lugthart van de gemeente Pijnacker-Nootdorp

In 2019 maakte Herder de overstap naar de afdeling Process & Energy aan de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE). Daar werd zij programmaleider voor e-Refinery, het interfacultaire programma waarbinnen technologie en systemen worden ontwikkeld voor de productie van grondstoffen en brandstoffen uit duurzame energie. Ook buiten TU Delft zet zij zich in voor het energiedomein. Ze is Captain of Science binnen het TopTeam Energie, een rol waarbinnen ze het innovatieproces van de energietransitie probeert te versnellen door het verbinden van kennisinstituten. Sinds 2019 zat zij tevens in het bestuur van het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen; ook hier was zij een voorvechtster van interdisciplinaire samenwerking en de verbinding tussen wetenschap en bedrijfsleven.

Paulien Herder studeerde in 1994 af aan de TU Delft in de Scheikundige Technologie. In 1999 promoveerde zij bij TBM op haar proefschrift ‘Process Design in a Changing Environment’. Na haar promotie deed zij verder onderzoek naar het ontwerpen van grootschalige complexe systemen. Ook was ze zeer nauw betrokken bij het internationale onderzoeksconsortium Next Generation Infrastructures. Sinds 2009 is zij hoogleraar Engineering Systems Design in Energy & Industry. Na enkele jaren aan het roer van de e-Refinery werd zij in 2021 decaan bij de faculteit TNW