Sorin Bunea en Rose Sharifian ontvangen Faculty of Impact grant van NWO

Nieuws - 13 mei 2022 - Communication ChemE

Maar een klein deel van alle wetenschappelijke ontdekkingen bereikt de markt. In veel gevallen komt dit door een gebrek aan de benodigde ervaring en kennis om een commerciële organisatie op te richten. De Faculty of Impact is opgericht zodat wetenschappers hun onderzoek ook gebruiken om maatschappelijke kwesties aan te pakken en economische groei te realiseren. Tien kandidaten starten in de unieke eerste lichting van Faculty of Impact, een initiatief van de Nederlandse universiteiten, Techleap en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Binnen de Faculty of Impact ontvangen de tien geselecteerde kandidaten met ondernemerschapsambities twee jaar aan intensieve en persoonlijke begeleiding van deskundigen op het gebied van ondernemerschap, intellectueel eigendom en investeringen. Gedurende deze periode zullen zij de aanstelling binnen hun eigen universiteit behouden (of krijgen), maar zullen zij vrijgesteld worden van administratieve en onderwijstaken. Dat biedt hen de tijd en ruimte om hun uitvinding op de markt te brengen.

Een feestelijke aftrap vindt plaats op 31 mei tijdens TEKNOWLOGY 2022. Meld je aan via de knop onderaan deze pagina.

Sorin Bunea - Duurzame ammoniakproductie dankzij hernieuwbare stroom

Wij hebben onlangs een continu elektrochemisch proces uitgevonden om heel efficiënt ammoniak uit gasvormige stikstofoxide te produceren. Het doel van dit project is om de technologie onder commercieel relevante omstandigheden te demonstreren, de economische haalbaarheid te evalueren en de toekomstige oplossingen voor gedecentraliseerde en CO2-emissieloze productieprocessen van ammoniak te ontwikkelen. Ammoniak is het hoofdbestanddeel van mest en een veelbelovende vloeibare stof om energie mee om te zetten. We gaan de effecten van voersamenstelling, materialen en procesveiligheid onderzoeken en de haalbaarheid om op te schalen. Ook zullen we een grondige technisch-economische analyse uitvoeren.

Rose Sharifian - SeaO2: CO2-afvang uit zeewater op de markt brengen

Om klimaatveranding te beperken is CO2-afvang uit het mileu onvermijdelijk. Elektrochemische methoden om COaf te vangen zijn veelbelovend dankzij de groene chemie en omdat ze goed passen binnen de landelijke transitie naar duurzame stroom. Onder deze methoden is het gebruik van bipolar membrane electrodialysis (BPMED) voor koolstofafvang uit de oceaan in het bijzonder veelbelovend, omdat het geen schadelijke stoffen produceert of vereist, geen heractivatie nodig heeft en omdat we het proces door onze grote ervaring snel kunnen opschalen. De afvangproducten, CO2 en/of calciumcarbonaat, kunnen als groene grondstof dienen voor onder andere de voedselindustrie, kassen en synthetische brandstof, en kunnen daarmee bijdragen aan een circulaire koolstofeconomie.