Delftse studenten in de startblokken voor internationale hyperloop wedstrijd

Nieuws - 13 juli 2022 - Webredactie Communication

Op 18 juli start in Delft de ‘European Hyperloop Week’, de internationale hyperloop competitie voor studententeams van over de hele wereld. Zestien teams van technische studenten zullen een week lang strijden voor het beste hyperloopontwerp. Zo ook Delft Hyperloop, het studententeam van de TU Delft. Een jaar lang heeft het 38-koppige team gewerkt aan hun technologie, infrastructuur en ontwerpen.

Twee weken geleden onthulde Delft Hyperloop hun Helios I, het nieuwste prototype. Met de Helios I doet Delft Hyperloop mee aan de internationale hyperloopcompetitie tijdens The European Hyperloop week die dit jaar in Delft plaats vindt.

Het team maakte dit jaar een aantal radicale technische keuzes. Nieuw aan Helios I is dat het model zweeft onder de rails door middel van elektromagnetisme. Dit is nog nooit eerder vertoond door een studententeam. Naast het prototype heeft het team ook twee wetenschappelijke rapporten geschreven over de toekomstige implementatie van de hyperloop. Met deze twee rapporten doen zij ook mee aan twee verschillende prijzen van de wedstijd.  “Dat maakt Delft Hyperloop uniek: we bouwen niet alleen een prototype maar kijken ook al een stapje verder, naar de uitdagingen van de hyperloop op grote schaal. Met onze onderzoeken willen we een brug vormen tussen het hyperloop concept op papier en de hyperloop in het echt!” aldus Fien van Aken, Full-Scale Engineer.

De competitie zal 18 juli van start gaan in Delft tijdens een feestelijke opening in de aula op de TU Delft campus. De week bestaat uit kennisdeling en presentaties. Op zaterdag 23 juli vindt een race plaats in Hilversum op het terrein van Voestalpine Track Solutions. De deelnemende teams zullen hun prototypes demonstreren en strijden zo voor alle prijzen van de competitie.

Volgens Hidde de Bos, Chief Engineer van het team, maakt Delft Hyperloop een goede kans om te winnen: “Met de grote sprongen die wij dit jaar hebben gemaakt op het gebied van technologie, kijk ik met een positieve blik naar de competitie. Met de sterke concurrentie is de winst natuurlijk nooit zeker, maar we streven naar een goed eindresultaat.”

Op 24 juli zullen de winnaars van de competitie bekend worden gemaakt tijdens een afsluitende ceremonie.

Meer over Delft Hyperloop is te vinden op de website: https://delfthyperloop.nl
Bekijk ook de presskit voor beeldmateriaal: https://drive.google.com/drive/folders/1SVa-nJpcuVxMLOYgAR2YModx5lBrMOeW

Contact
Voor interviewverzoeken of updates over de wedstrijd kunt u contact opnemen via groodenburg@delfthyperloop.nl / bvanderzijden@delfthyperloop.nl  of bellen via  +316 27208369 / +316 11092244.

Delft Hyperloop VI