TU Delft op plaats 70 in THE ranglijst

Nieuws - 12 oktober 2022 - Webredactie Communication

In de Times Higher Education World University Ranking 2023 die vandaag verschijnt staat de TU Delft op de 70ste positie. In Nederland staat de universiteit dit jaar op een 4e plaats.

De stijging van 5 plaatsen op de wereldwijde lijst is vooral veroorzaakt door een flink hogere score op Research reputation en in mindere mate door een hogere score op Teaching reputation. Deze scores worden gebaseerd op de jaarlijks Academic Reputation Survey, uitgezet door THE, waarbij respondenten universiteiten nomineren die volgens hen excelleren op het gebied van onderzoek en onderwijs.

Toonaangevende ranglijst

De THE Ranking hoort, samen met de Shanghai ranking en de QS ranking, bij de toonaangevende ranglijsten in de wereld.  In World University Rankings zoals deze worden alle universiteiten, zowel algemene als technische, met elkaar vergelen. Voor de TU Delft zijn de meer gerichte rankings zoals de Engineering & Technology rankings en subject rankings, relevanter. Elke ranking is anders samengesteld en heeft z’n eigen voordelen en beperkingen. Goede noteringen in toonaangevende rankings kunnen helpen bij het aantrekken van internationaal toptalent. Universiteitsranglijsten worden veel geraadpleegd door internationale studenten en wetenschappers die in het buitenland willen studeren of werken.

De competitie in de ranglijsten wordt de laatste jaren steeds sterker gezien de opkomst van universiteiten in Zuidoost-Azië en de enorme investeringen die in andere westerse landen in onderwijs en wetenschap gedaan worden, in de VS vooral privaat in Europa ook publiek. Daarnaast komen er ook steeds meer nieuwe universiteiten in de rankings terecht.

1800 universiteiten

De Times Higher Education ranking wordt sinds 2010 gepubliceerd. De indicatoren die de THE gebruikt voor deze ranglijst zijn: teaching (30%), research (30%), citations (30%), international outlook (7,5%) en industry income (2,5%). Dit jaar zijn data van ongeveer 1800 universiteiten gebruikt voor het samenstellen van de ranking

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de THE ranglijst op Times Higher Education Ranking.
Klik hier voor meer over de TU Delft en ranglijsten.