TU Delft voor het eerst in top 10 van QS Engineering & Technology universiteiten in de wereld

Nieuws - 06 april 2022

In de op 6 april 2022 gepubliceerde QS World University Rankings by Subject staat de TU Delft op een 10e positie op Engineering & Technology. Daarnaast behaalt de TU Delft in tien vakgebieden een positie in de top 20.

De TU Delft staat al jaren in en rondom de top 20 Engineering & Technology-universiteiten in de wereld, niet alleen in de QS ranking, maar ook in de Times Higher Eduation (THE) ranking. De hoge notering van dit jaar is mede te danken aan een hogere score op de h-index en een goede score op een nieuw toegevoegde indicator, IRN (International Research Network). Deze IRN meet de diversiteit van onderzoekssamenwerkingen en de TU Delft scoort daar de maximale punten op. Binnen de Subject ranking is de categorie Engineering & Technology het meest relevant voor TU Delft, omdat die de hele universiteit betreft. Bovendien worden hier universiteiten met een gelijke focus met elkaar vergeleken. Dit in tegenstelling tot de QS World University Ranking waar alle universiteiten in vergeleken worden.

Algehele stijging in QS subject rankings

De TU Delft behaalt wereldwijde topposities op Civil & Structural Engineering (2), Architecture (2) en Mechanical, Aeronautical & Manufacturing Engineering (5). Ook met Petroleum engineering, Chemical engineering, Electrical & Electronic engineering, Mineral & Mining Engineering, Art & Design, en Enviromental en Material Sciences staat de TU Delft in de top 20. Waar de stijgingen door worden veroorzaakt verschilt per vakgebied, maar overkoepelend is te zien dat de score op werkgeversreputatie in veel vakgebieden is gestegen. De werkgeversreputatie is een indicatie in hoeverre een universiteit haar studenten goed voorbereid op de arbeidsmarkt.

QS World University Rankings by Subject

Jaarlijks brengt QS naast de World University Ranking aparte Subject Rankings uit. Dit jaar werden 1543 universiteiten gerankt in 51 vakgebieden. De subjects zijn onderverdeeld in 5 faculty areas (brede vakgebieden). TU Delft is 27 keer gerankt: in alle 5 faculty areas en in 22 subjects. De ranking gebruikt een vijftal indiatoren om tot de ranglijsten te komen namelijk: academische reputatie, werkgever reputatie, citaties, h-index en IRN (international research network).

QS World Ranking
Position TU Delft in QS & THE Engineering & Technology Rankings