“We hebben supercomputers nodig – voor het ontwerpen van vliegtuigvleugels tot aan het doen van klimaatvoorspellingen”

Nieuws - 22 september 2022 - Webredactie Communication

Op 30 september in het Prinsenhof in Delft vindt de officiële opening plaats van de supercomputer DelftBlue, tegelijkertijd wordt het vijfjarig bestaan van het TU Delft Institute for Computational Science & Engineering gevierd. Op het programma staan wetenschappers en bedrijven die werken met supercomputers en het belang uitleggen van supercomputing voor de gezondheidszorg, voor logistiek en voor de energietransitie.

“Voorspellingen doen met computers is een relatief nieuw maar belangrijk onderdeel in de wetenschap. En voor het maken van ingewikkelde berekeningen heb je gróte computers nodig.” Martin van Gijzen, hoogleraar High-Performance Computing aan de TU Delft (EWI) legt uit waarom supercomputers steeds belangrijker worden voor het oplossen van grote, hedendaagse uitdagingen. “Het voorspellen van stroming rond een vliegtuigvleugel vereist een ingewikkelde en tijdrovende berekening.  En om een vleugel te ontwerpen moet je heel veel van deze berekeningen uitvoeren. Voor dit soort berekeningen heb je eigenlijk nooit genoeg rekenkracht en moet je dus de snelste, grootste computers gebruiken.”

Op verschillende faculteiten van de TU Delft waren al clustercomputers aanwezig, maar die hadden nog niet dezelfde rekenkracht als de DelftBlue. “Een ander goed voorbeeld waarvoor we supercomputers dringend nodig hebben is voorspellingen doen over klimaatverandering”, vult Van Gijzen aan. “Voor klimaatvoorspellingen waarbij je rekening wilt houden met veel verschillende fenomenen, heb je gigantisch veel rekenkracht nodig.” Ook binnen mechanica komt de supercomputer van pas: “Materiaalgedrag kan heel gecompliceerd zijn en van veel factoren afhangen. Hoe groter de computer, hoe geavanceerder dat je materiaalgedrag kunt modelleren. En de supercomputer wordt gebruikt bij tomografie: als je aan de hand van metingen wilt voorspellen hoe een mens er van binnen uitziet, of als je wilt kijken hoe een aardkorst van binnen eruitziet. Of als je analyses moet maken van grote datasets met AI algoritmes.”

Sinds 1984 kunnen wetenschappers in Nederland gebruik maken van de supercomputers van SARA (tegenwoordig SURF) in Amsterdam. “Maar nu kunnen we onderzoekers iets heel moois aanbieden in Delft en daarmee kunnen we talent binnenhalen”, stelt Kees Vuik, wetenschappelijk directeur van het Delft High Performance Computing Centre (DHPC) in deze story. De DelftBlue vult het gat op tussen de nationale supercomputer in Amsterdam en de clustercomputers die de universiteit al had, voegt Van Gijzen toe. “Wetenschappers van alle faculteiten kunnen er laagdrempelig gebruik van maken, zonder dat ze eerst een voorstel hoeven te schrijven. Ook studenten kunnen er gebruik van maken, en een gedeelte van de tijd is gereserveerd voor onderwijs.”

Het evenement ‘The art of scientific computing’ op 30 september (9:00-17:00) vindt plaats in Museum Prinsenhof Delft en is toegankelijk voor geïnteresseerd publiek, bedrijven en wetenschappers. Kunstenaar Jeroen van der Most zal uitleggen hoe hij kunst maakt met behulp van data en algoritmes. Aanmelden kan hier.