Wittebroodsweken voor nieuwe directeur Jasper Peterich

Nieuws - 11 april 2022

Sinds half februari is Jasper Peterich de nieuwe directeur van het Universiteitsfonds en Alumni Relaties. Iedere ochtend pakt hij de trein van Amsterdam naar Delft. ‘Wat is het vroeg’, denkt Jasper als hij de wekker rond half zeven hoort gaan. Maar meteen daarna begint bij hem de energie te stromen. Hij heeft er zin in. “Dit zijn echt de wittebroodsweken. Mensen zijn aardig en blij dat je er bent. Je leert ontzettend veel.”

De nieuwe directeur heeft de afgelopen weken een uitgebreide kennismaking gehad met de TU Delft en veel mensen gesproken; van decanen en alumni tot teamleden, studenten, donateurs en hoogleraren. Uit al die gesprekken maakt hij drie dingen op. “Alle faculteiten zijn verschillend en hebben dus ook een verschillende behoefte ten aanzien van het Universiteitsfonds en Alumnirelaties. Daarnaast merk ik dat het fonds nog het nodige PR werk te doen heeft. De bekendheid van ons werk en de kansen die wij bieden, kan veel hoger. En ten derde valt op dat bij een universiteit met name bottom-up wordt gewerkt. Dus top-down plannen opleggen heeft geen zin, je moet op zoek naar draagvlak.”

In 1925 is het fonds opgericht om studenten te helpen en de universiteit beter te maken. Het Universiteitsfonds draagt bij aan de missie van TU Delft om impact te maken voor een betere samenleving en stimuleert baanbrekend onderzoek, onderwijs, talentontwikkeling en ondernemerschap. Tegelijkertijd biedt het fonds een platform aan alumni om zich continu te blijven ontwikkelen. Bijvoorbeeld door contacten met andere alumni, kennissessies en events. Dit alles onder het motto ‘TU Delft for Life’.

Cruciale rol voor alumni

Peterich vormt zich een steeds beter beeld van de organisatie en wat er nodig is voor de lange termijn. “Ik zie dat er hard wordt gewerkt en dat er mooie plannen liggen. Het Universiteitsfonds slaat een brug tussen de TU Delft en haar alumni. Wij kunnen dankzij geld van donateurs, wat veelal alumni zijn, bijdragen aan het verwezenlijken van de doelen van de TU Delft. De betrokkenheid van alumni is cruciaal. We hebben hier een uitdagende rol te vervullen om alumni aan te haken en aangehaakt te houden. Met als ultieme doel dat zij hun tijd, kennis, netwerk of een mooi bedrag geven of nalaten aan de TU. Gelukkig hebben we een gemene deler: de liefde voor technologie en kennis. ”

Een betere samenleving

In zijn rol bij het fonds draagt Jasper bij aan een betere samenleving. Ook privé zet hij zich hiervoor in. Hij heeft altijd bestuurswerkzaamheden gedaan en gaat graag de discussie aan met mensen over onderwerpen die van belang zijn. “Alleen al door er te zijn, zijn we ongelooflijk vervuilend en kwetsen we de aarde. Ik vind elke maand een tientje geven te gemakkelijk en vind dat je ook je tijd en energie moet besteden. In mijn vrije tijd ben ik directeur van een bosbouw onderneming op de Veluwe. Daar proberen we heel bewust compliant te zijn aan de ideeën van de overheid op het gebied van natuurbescherming en daar zelf ook een rol in te pakken.”

Versnellen en innoveren

Op de vraag van welk lopend project op de TU Delft Peterich’ hart sneller gaat kloppen, komt heel resoluut een antwoord “Alles wat te maken heeft met de energietransitie vind ik heel erg urgent en interessant. Je ziet dat je in Delft op de juiste plek bent, dat is waar de TU om draait. Hoe studenten en wetenschappers daar versnelling geven aan de energietransitie en innoveren, daar word ik door gegrepen. Ik heb er ongelooflijk veel zin in om daar aan bij te dragen en nodig graag eenieder uit met mij of collega’s van het fonds in gesprek te gaan om gezamenlijke kansen te onderzoeken.”

De rode draad in de carrière van Jasper Peterich (geboren 1966) is het verbinden van mensen. Vrij letterlijk eind jaren ’90 en begin deze eeuw met zijn werk voor zijn eigen bedrijf in de telecomindustrie. Meer figuurlijk als investeerder, bankier en headhunter in zijn latere werkzaamheden. Zowel zakelijk als privé heeft Jasper veel ervaring met fondsenwerving. In zijn functie bij het Universiteitsfonds komen veel verschillende ervaringen uit zijn carrière samen.