Graduate Entrepreneur Fund haalt €56 miljoen op voor early stage fonds

Nieuws - 20 april 2022

ROTTERDAM/DELFT – Graduate Entrepreneur Fund is in één klap de grootste early stage financier geworden van Nederland, vanuit een first time fund. Er is €56 miljoen gecommitteerd. Hiermee worden jonge bedrijven ondersteund van pre-seed tot series A fase. ‘Het resultaat overtreft onze stoutste verwachtingen’, aldus Managing Partner Auke van den Hout.

Het Graduate Entrepreneur Fund focust zich op investeringen in bedrijven die technologieën ontwikkelen waar de universiteiten in Delft en Rotterdam sterk in zijn, waaronder Med Tech, Logistiek en Kunstmatige Intelligentie.  Graduate Entrepreneur financiert en begeleidt jonge start-ups om hun innovaties verder te ontwikkelen en daarna commercieel succesvol in de markt te zetten. Het gaat altijd om bedrijven waarbij een van de oprichters gestudeerd heeft aan of werkzaam is bij TU Delft, Erasmus MC of Erasmus Universiteit Rotterdam.

Met de recente start van het fonds zijn er al meer dan tien investeringen gedaan. Het Delftse Quantware is ‘s werelds eerste commerciële leverancier van super conducting quantum processoren tegen veel lagere kosten, waarmee deze quantum chips veel breder beschikbaar worden. Workwize, een platform voor inrichting van thuiswerkplekken dat onder meer samenwerkt met Netflix, Mollie en Douwe Egberts, is een ander voorbeeld. Graduate investeert vanaf de allervroegste fase met tickets vanaf €50.000. Voor deze bedrijven werkt het fonds samen met een speciaal studententeam dat de startups van de universiteiten scout. In de latere groeifase, in jargon seed en series A, doet het fonds tickets tot €2 miljoen. Dit wordt gemanaged door een professioneel fondsmanagementteam.

Dat er veel vertrouwen is in de opzet van het Graduate Entrepreneur Fund blijkt uit het feit dat honderd investeerders zich aan het initiatief hebben verbonden, waaronder oprichters van Picnic en Booking.com en ook de TU Delft, Erasmus Universiteit Rotterdam en het Erasmus MC. Naast financiering biedt deze ervaren groep financiers ook ondersteuning via het coachingprogramma van Graduate.

Auke van den Hout, Managing Partner van Graduate Entrepreneur Fund: ‘We zagen het afgelopen jaar veel durfkapitaal de Nederlandse en Europese markt opkomen. Maar we zien ook dat dit vaak opschuift naar investeringen in de latere fases, terwijl juist in de vroege fase - de periode waarin de innovaties starten - de beschikbaarheid van middelen steeds minder wordt. Door vroeg in te stappen en de jonge ondernemers te begeleiden in deze vroege fase, zullen meer bedrijven die volgende fases bereiken en kan Nederland zich in Europa als unicorn machine positioneren. Die potentie is er en nu is er dus ook geld voor beschikbaar.’

Jaarlijks worden er vanuit de universiteiten in Europa namelijk duizenden nieuwe innovaties gelanceerd. Desondanks worden die nog te weinig omgezet in commercieel succes en degene die wel een poging wagen zijn vaak niet succesvol, onder meer doordat ze hun weg naar financiering en afnemers niet vinden. Graduate Entrepreneur Fund brengt hier verandering in.