Professor Kees Vuik verrast met Leermeesterprijs 2022

Nieuws - 04 juli 2022

Op maandag 4 juli werd professor Kees Vuik, hoogleraar Numerieke Wiskunde bij de faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI), verrast met de aankondiging dat hij de Leermeesterprijs 2022 in ontvangst mag nemen.

Ik voel mij vereerd. Ik heb veel liefde voor mijn studenten en lesgeven. Je hoopt altijd je kennis zo goed mogelijk over te brengen, maar of dat zo is, is altijd afwachten. Met deze prijs is dat nu duidelijk

Kees Vuik

Sinds 1994 reikt het Universiteitsfonds Delft jaarlijks de prestigieuze Leermeesterprijs uit aan een hoogleraar verbonden aan TU Delft. Een Leermeester blinkt uit in onderzoek én onderwijs. Leermeesters behoren tot de top van TU Delft en weten de volgende generatie Delftse ingenieurs te inspireren en te motiveren. Leermeester kun je alleen worden op voorspraak van je collega’s en je studenten die jou als hun Leermeester beschouwen.

Voordracht

Professor Vuik werd voorgedragen door professor Lucas van Vliet, decaan van de faculteit EWI, door Studievereniging W.I.S.V. Christiaan Huygens, door oud-promovendi en studenten die hij momenteel begeleidt. “Het vakgebied van Kees Vuik, de numerieke wiskunde, leent zich bij uitstek voor samenwerkingsverbanden binnen TU Delft. Dat onderlinge samenwerking daadwerkelijk ontstaat en groeit, is geen vanzelfsprekendheid. Als directeur (DCSE) vervult Kees een integrerende rol tussen de verschillende computationele groepen aan de TU.” aldus Lucas van Vliet.

De voorganger van prof. Vuik, prof. Wesseling, stelt: “Als directeur van het TU Delft Instituut DCSE vervult Vuik een sleutelrol bij de samenwerking tussen 40 onderzoeksgroepen uit zes faculteiten van de TU met circa 250 promovendi.”

Lucy Westerweel zegt, namens het bestuur van W.I.S.V. Christiaan Huygens: “Professor Vuik heeft tijdens colleges het antwoord op bijna elke vraag paraat en zijn kennis lijkt vrijwel geen grenzen te kennen. Zijn keuze van voorbeelden uit de praktijk en zijn duidelijke manier van verbanden leggen tussen de wiskunde en de praktijk zijn verhelderend en motiverend. Zijn toewijding aan studenten en het onderwijs, de tijd die hij neemt voor persoonlijke begeleiding en zijn grenzeloze kennis maken hem tot een inspirerend rolmodel, voor iedere student.”

De uitreiking

Op 5 september a.s. zal de officiële uitreiking plaatsvinden in de Senaatszaal van het TU Delft Aula Congrescentrum. De uitreiking gaat vooraf aan de Opening van het Academisch Jaar 2022-2023.