Dingena Schott benoemd tot hoogleraar Machine Cargo Interaction Engineering

Nieuws - 04 mei 2023 - Webredactie 3mE

Dingena Schott is per 26 april 2023 benoemd tot hoogleraar Machine Cargo Interaction Engineering binnen de afdeling Maritieme Techniek en Transporttechniek (M&TT). Schott focust zich met haar onderzoek op het verbeteren en ontwikkelen van werktuigen voor het transporteren en bewerken van granulaire (korrelige) materialen.

Hiervoor ontwikkelt zij met haar team computermodellen die de interactie tussen de individuele korrels beschrijven. Deze modellen worden toegepast binnen diverse technologische gebieden: havens en terminals, recycling en afvalverwerking, ruimtemijnbouw, diepzee-mijnbouw en agri- en voedingstechnologie. In ieder van deze gebieden worden uiteenlopende materialen getransporteerd en gemanipuleerd, variërend van ijzererts voor de productie van staal tot het mengen van poedervormige ingrediënten voor o.a. cosmetica en voedsel en zelfs nieuwe energiedragers zoals natriumboorhydride, een vaste waterstofdrager, tot recycling van grondstoffen. Dit zijn essentiële processen die een belangrijke rol spelen voor duurzaamheid en energietransitie op werktuigniveau en voor de logistieke systemen als geheel.

Toekomstvisie

Schott gaat naast de numerieke lijn ook een experimentele onderzoekslijn opzetten om betere data te kunnen verkrijgen voor het valideren van de modellen, het ontwikkelen van sensoren en het verbeteren van procesbesturing en de toepassing op nieuwe goederenstromen. Betere metingen en de koppeling met snelle modellen zijn cruciaal voor het verbeteren van werktuigen en processen waarbij korrelige materialen zoals poeders en grondstoffen worden gemanipuleerd.

We hebben laten zien dat we hele gedetailleerde modellen kunnen maken die het gedrag van korrelvormige materialen en de interactie tussen materialen en machines heel nauwkeurig kunnen beschrijven. Dit hebben we nodig om tot betere ontwerpen te komen die energie-efficiënter zijn, minder grondstoffen gebruiken en geen negatieve impact hebben op de omgeving. Echter, met modellen alleen zijn we er niet, we hebben ook detectietechnieken en sensoren nodig die real-time gegevens verzamelen voor het karakteriseren van materialen en materiaalgedrag in interactie met de apparaten. Deze zijn er nog niet, en daar gaan we de komende tijd aan werken.

Dingena Schott

Over Dingena Schott

Dingena Schott is afgestudeerd als Mechanical Engineer aan de TU Delft in 1999 en behaalde haar PhD in 2004. In 2007 startte ze GranChaMlab@TUDelft om korrelige materialen te karakteriseren, modelleren, kalibreren en valideren, om zo simulatie-ondersteunde ontwerpen voor cargo verwerkingsapparatuur op industriële schaal mogelijk te maken. Sindsdien heeft ze gewerkt aan het ontwikkelen van kalibratiekaders en het modelleren van granulaire systemen in verschillende ontwerpsituaties; inclusief terminalontwerpen voor grondstoffen, evenals een prijswinnend nieuw grijperontwerp.
Sinds 2019 is Schott opleidingsdirecteur van het interfacultaire MSc programma Transport, Infrastructure and Logistics, en werkt ze aan het verder versterken van de cohesie tussen onderzoek en onderwijs. Ze heeft, naast haar eerdere rol als voorzitter van de opleidingscommissie Mechanical Engineering,  leidinggegeven aan het faculteit brede initiatief FAME (Focus Areas Mechanical Engineering) ten behoeve van de herpositionering van het onderzoek binnen de faculteit 3mE. Binnen FAME, dat recentelijk is afgerond, heeft Schott de lijnen uitgezet voor de toekomst. Daarnaast is Schott al jaren actief lid van het DEWIS platform, een netwerk binnen TU Delft dat vrouwelijke wetenschappers verbindt en inspireert.