Open technologie laureaat voor ‘‘UPCAST GLASS: Upcycling van glasafval door gieten’

Nieuws - 07 april 2023 - Communication BK

Het recyclen van glas reduceert het gebruik van primaire grondstoffen en energiegebruik tijdens productie. Alleen verpakkingsglas wordt nu gerecycled. Bijna al het andere glas wordt gedowncycled of gestort. De huidige glasproductieprocessen kunnen niet omgaan met de vervuiling en de chemische variaties in de reguliere afvalglasstromen.

Het onderzoeksproject UPCAST GLASS pakt dit probleem aan door: het ontwikkelen van een nieuw gietproces dat ongevoelig is voor verschillen in chemische samenstelling en verontreinigingen van glasafval, het ontwikkelen van voorspellingsmethoden voor de eigenschappen van gerecycled glas en het aanleggen van een database met materiaaleigenschappen en ontwerprichtlijnen voor het upcyclen van glas tot hoogwaardige producten Om deze doelstellingen te bereiken voert het onderzoeksteam systematisch prototypes, materiaalkarakterisering en mechanische tests uit in de laboratoriumfaciliteiten van BK en CiTG van de TU Delft. Daarnaast wordt nauw samengewerkt met belangrijke recyclingorganisaties, glasfabrikanten en ingenieursbureaus..

Het Open Technologieprogramma biedt financiering voor excellent onderzoek, met het oog op mogelijke toepassing van de resultaten. Het programma geeft bedrijven en andere organisaties een laagdrempelige manier om aan te sluiten bij wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot toepasbare kennis.

Het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen kent financiering toe aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Een van de projecten is UPCAST GLASS: Upcycling waste glass by casting.

Meer informatie

• Betrokken onderzoekers: prof. dr. M. Overend, dr. Faidra Oikonomopoulou and dr.Telesilla Bristogianni, Afdeling AE+T, Faculteit Bouwkunde, Technische Universiteit Delft.
  • Het project heeft een looptijd van 4 jaar en wordt ondersteund door de TU Delft Glass Research Group, Vlakglasrecycling Nederland, Maltha Glass Recycling, Corning en EOC Engineers. Bekijk de webpagina van ReStruct Group.
  • Lees hier meer over het Open technologieprogramma.
  • Lees het TU Delft artikel over andere toekenningen binnen onze universiteit.