Koninklijke onderscheiding voor Herman Russchenberg

Nieuws - 01 mei 2023

Herman Russchenberg, hoogleraar Geoscience and Remote Sensing bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) en TU Delft Pro Vice Rector for Climate Action, werd in de gemeente Leiden benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Herman Russchenberg richt zich in zijn onderzoek op het observeren van wolken, neerslag, turbulentie en aerosolen in de atmosfeer met behulp van remote sensing apparatuur zoals radar en LIDAR. Russchenberg was zich al vroeg bewust van het belang van observaties van de atmosfeer voor het klimaatonderzoek. Hij was de drijvende kracht achter het CESAR-observatorium in Cabauw, een samenwerkingsverband van Nederlandse universiteiten en instituten dat onder zijn leiding uitgroeide tot één van de meest complete en geavanceerde atmosferische meetstations ter wereld.

Hij was tevens die initiator van het Ruisdael Observatorium, een nationaal meetinfrastructuurproject met als doel de atmosfeer boven Nederland te meten en modelleren met een nauwkeurigheid van 100 meter. Hij was ook nauw betrokken bij de totstandkoming van ACTRIS, het Europese meetnetwerk voor sporengassen, aerosolen en wolken.

Russchenberg heeft het thema klimaat ook op de kaart gezet binnen TU Delft. In 2020 nam hij het initiatief om alle wetenschappers die zich bezighouden met dit onderwerp samen te brengen in het universiteitsbrede Climate Action Programme. Onder dit programma valt niet alleen het onderzoek en onderwijs naar klimaat en klimaatoplossingen, maar ook de verduurzaming van de eigen TU Delft Campus. Russchenberg is bovendien een begenadigd spreker die het publieke debat niet schuwt. Hij is een wetenschapper die niet alleen de grenzen van onze kennis opzoekt en verlegt, maar deze inzichten en de relevantie ervan ook actief deelt met de maatschappij.