Een nieuwe grens voor Agrivoltaics: de lancering van het SYMBIOSYST project.

Bouwen aan een wereld waarin zonne-energie en landbouw een wederzijds voordelige relatie kunnen hebben

Nieuws - 17 mei 2023 - Communication EWI

Stel je een toekomst voor waarin voedsel en hernieuwbare elektriciteit samen op hetzelfde stuk land geproduceerd worden. Deze toekomstvisie, die de expertise van twee disciplines combineert - landbouw en elektriciteitsopwekking uit fotovoltaïsche (PV) panelen - ligt al binnen handbereik. Het concept van agrivoltaics of agri-PV kan de efficiëntie van het landgebruik maximaliseren en zowel onze voedsel- als hernieuwbare energievoorziening veiligstellen, en zo de ambitieuze doelstelling ondersteunen om tegen 2050 netto-nul-emissies te bereiken.

Het SYMBIOSYST-project is een door Horizon Europe gefinancierd initiatief dat de synergieën wil aantonen binnen deze 'agri-PV-systemen'. Het project zal technologische oplossingen en strategieën ontwikkelen om het concurrentievermogen van agri-PV-oplossingen in heel Europa te vergroten en tegelijkertijd de impact op het landschap en het milieu te minimaliseren. Gestandaardiseerde kosteneffectieve oplossingen zullen worden aangepast aan de specifieke behoeften van verschillende gewassen in verschillende klimaten en landschappen.

Het project zal de ontwikkelde producten en diensten demonstreren via een netwerk van agri-PV plant demonstrators in vier landbouwscenario's. Het interdisciplinaire consortium van partners omvat deskundigen op het gebied van landbouw, precisielandbouw, technologie, sociale acceptatie en geïntegreerde PV-toepassingen: Eurac Research (Italië, coördinator), Interuniversitair Micro-Electronica Centrum - IMEC (België), Technische Universiteit Delft (Nederland), Agenzia Nazionale per le Nuove Tecnologie, l'Energia e lo Sviluppo Economico Sostenibile - ENEA (Italië), Aleo Solar GmbH (Duitsland), KU Leuven (België), Centro di Sperimentazione Laimburg (Italië), Südtiroler Bauernbund (Italië), ETA Florence - Renewable Energies (Italië), Universitat Politecnica de Catalunya (Spanje), Physee Products B. V. (Nederland), Kubo Innovations BV (Nederland), Convert Italia SPA (Italië), Lucisun (België), 3E (België), Belgisch Laboratorium Van Elektriciteitsindustrie (België), EF Solare Italia SPA (Italië), Above Surveying LTD (Verenigd Koninkrijk, geaffilieerde partner).

De inzet van de TU Delft

De activiteiten van de TU Delft zullen worden uitgevoerd door de groep Photovoltaic Materials and Devices. Wetenschappers zullen een reeks onderzoeken uitvoeren naar het ontwerp, de modellering en de optimalisering van agri-PV-systemen om de synergieën te verbeteren en de toepassing ervan te bevorderen. Het uitgevoerde onderzoek zal voornamelijk bestaan uit drie taken.

Ten eerste zal er een instrument worden ontwikkeld dat de configuratie van de PV-generator voor zowel vaste als bifaciale agri-PV-systemen in Europa optimaliseert. Het instrument zal de meest geschikte plaatsing en opstelling van de PV-generator bepalen voor een bepaalde plek, landbouwpraktijk en gewas, voor zowel open velden als kassen.

Voor een meer gedetailleerde analyse zal de TU Delft de huidige PV-modelleringstechnieken uitbreiden en het ontwerp van agri-PV-modules en -systemen aanpassen om de lichtintensiteit en uniformiteit op de gewassen te verbeteren. Dit zal de toepassing van agri-PV systemen bevorderen in minder gunstige klimatologische omstandigheden en bij gewassen die veel licht nodig hebben.

Ten slotte zal een goedkope spectrale stralingsmeter voor zonne-energie worden ontwikkeld, toegesneden op agri-PV-toepassingen, die op betrouwbare wijze de hoeveelheid licht kan meten die op zowel gewassen als bifaciale PV-modules valt. Een dergelijke allesomvattende sensor is momenteel niet beschikbaar op de markt en de invoering ervan zal bijdragen tot een succesvolle monitoring van agri-PV-activa.