Peter Palensky benoemd tot voorzitter van afdeling Electrical Sustainable Energy

Nieuws - 18 april 2023 - Communication EWI

De Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica kondigt met trots aan dat professor Peter Palensky is benoemd tot de nieuwe voorzitter van de afdeling Electrical Sustainable Energy. Hij begint op 1 juli aanstaande. Peter Palensky brengt een schat aan ervaring mee in de digitalisering van het energienet: een cruciaal aspect van de huidige energietransitie.

Peter Palensky wil het departement in de voorhoede van de ontwikkelingen houden, en de essentiële academische ondersteuning bieden aan de energietransitie. "Persoonlijk geloof ik dat digitalisering de sleutel is tot het volledige potentieel van duurzame energie. Daarom wil ik onze afdeling helpen deze transformatie te omarmen, door digitalisering in al onze onderzoekslijnen door te voeren." Door nog nauwer met de industrie samen te werken, kan de afdeling volgens hem helpen de belangrijkste problemen in de energietransitie te identificeren. Dit zal de afdeling in staat stellen om high-impact onderzoek te leveren dat echt een verschil maakt.

Onze afdeling speelt een cruciale rol bij het vormgeven van de toekomst van duurzame energie. Ik ben enthousiast om met onze getalenteerde onderzoekers samen te werken om de energietransitie te versnellen en samen te bouwen aan een duurzame toekomst.

Peter Palensky

Naast de onderzoeksdoelstellingen van de afdeling is Peter Palensky ook vastbesloten om een aantrekkelijk ecosysteem te creëren waarin talent tot bloei kan komen. Hij wil werkwijzen opzetten die collega’s actief helpt om hun volledige potentieel te bereiken. "Hierin treed ik natuurlijk in de voetsporen van Miro Zeman, die deze afdeling zo lang met succes heeft geleid. Ik ben echt geïnspireerd door zijn leiderschapsstijl en hoop die mij eigen te maken. Ik kijk ernaar uit om nog nauwer samen te werken met de meer dan 200 knappe koppen van de afdeling."

"Ik wil de werkcultuur van de afdeling behouden én verbeteren." Palensky wil ervoor zorgen dat iedereen zich thuis voelt op de afdeling, niet alleen op persoonlijk niveau maar ook op organisatorisch niveau. Een open en inclusieve werkcultuur is essentieel om onze doelen als afdeling te bereiken. "Ik wil een omgeving creëren waar communicatielijnen natuurlijk aanvoelen en waar iedereen zich gesterkt voelt om zijn ideeën te delen en met elkaar samen te werken."

Ik ben ervan overtuigd dat professor Peter Palensky’s leiderschap de afdeling in staat zal stellen haar traditie van het leveren van high-impact onderzoek dat een verschil maakt voort te zetten.

Lucas van Vliet, decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica

Decaan van de faculteit Lucas van Vliet feliciteert Peter Palensky met zijn benoeming: "Ik ben blij dat we zo'n gekwalificeerde en ervaren kandidaat hebben gevonden om de afdeling te leiden, zeker in deze interessante tijden. Peter is een internationaal erkend expert op het gebied van digitalisering van energienetten, iets wat van groot belang zal zijn in de energietransitie. Digitalisering zal het hele energiesysteem radicaal veranderen. Ik ben ontzettend trots op de resultaten van de ESE-afdeling de afgelopen jaren onder leiding van Miro Zeman, en hoop op nog meer successen onder leiding van Peter Palensky."