Digitaal betalen wordt veiliger voor slechtzienden

Nieuws - 03 april 2023 - Communication

Digitaal met je bankpas betalen is voor veel mensen dagelijkse kost. Maar wat als je slechtziend of blind bent? Dan moet je er op vertrouwen dat het bedrag dat je betaalt klopt. Met behulp van onderzoek van masterstudent Jackie (Yongqing) Fei, werd het design van de ING-betaalapp aangepast om dit euvel te verhelpen.

In de winkel een bedrag afrekenen met je mobiele betaalpas op je smartphone is voor de meeste mensen vanzelfsprekend. Maar voor mensen met een visuele beperking is het niet of minder goed mogelijk om het bedrag te zien dat afgerekend moet worden. Met de schermlezer op de smartphone horen ze normaal gesproken pas na de betaling hoeveel er is betaald.

Masterstudent bij IO, Jackie boog zich over deze uitdaging en werkte voor de masterproef samen met experts rond visuele beperkingen. Jackie onderzocht welke uitdagingen deze mensen hebben op dit vlak.

Op basis van deze bevindingen werd een nieuwe betalingsflow uitgewerkt met een voorleesfunctie, die de betaler laat horen om welk bedrag het gaat en wat de volgende betaalstappen zijn. Deze functionaliteit werd als optie ingebouwd in de betaalapp van ING, die via haar makeathon-project betrokken was in dit onderzoek.

Ervaringsdeskundige Debby over het project: “Deze nieuwe functie geeft mij meer vertrouwen tijdens het betaalproces. Door mijn visuele beperking kan ik niet lezen welk bedrag de kassa of betaalautomaat aangeeft. Ik heb dus niet de check die mensen zonder visuele beperking hebben, waardoor het aankomt op vertrouwen in de medewerker die het apparaat bedient. Deze nieuwe functie zorgt ervoor dat je het bedrag via de screenreader van je telefoon hoort. Daarna geef je pas akkoord op de betaling.”

Inclusieve ontwerpbenadering

De master thesis van Jackie (Yongqing) Fei gaat uit van een inclusieve ontwerpbenadering om de moeilijke verhouding tussen mensen met een visuele beperking en de huidige betalingsinfrastructuur in Nederland te begrijpen. Het onderzoek past bestaande Inclusive Design en algemene UX-ontwerpmethoden toe op de context van betalingen. Zo werden latente gebruikersbehoeften ontdekt en designoplossingen uitgewerkt.

Jackie: "Ik heb altijd al een positieve sociale impact willen creëren door producten en diensten te ontwerpen die toegankelijker en duurzamer zijn. Het keuzevak Inclusive Design met professor Boess inspireerde me om een inclusief ontwerpproject te doen voor mijn scriptie. Samenwerken met ING was een zeer lonende ervaring en het is geweldig om te zien hoe mijn scriptieconcept werd geïntegreerd in de ING App."

Bekijk hier en hier de ING-video’s rond dit project

Ontdek hier het Inclusive Design Lab