Vici-beurs van 1,5 miljoen toegekend aan TU Delft IO Professor Ruth Mugge

Nieuws - 23 februari 2023 - Communication

De faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft kondigt met trots aan dat prof. dr. ir. Ruth Mugge de prestigieuze NWO Vici-beurs op het gebied van Sociale en Geesteswetenschappen heeft gekregen. Deze beurs ter waarde van 1,5 miljoen euro, stelt professor Mugge in staat een innovatieve onderzoekslijn te ontwikkelen en haar onderzoeksgroep uit te breiden. Het onderzoek van Mugge zal zich richten op het vertragen van vroegtijdige veroudering van producten door de waarde van consumentenelektronica te verhogen met behulp van design.

IO Hoogleraar Design for Sustainable Consumer Behavior Ruth Mugge

Vroegtijdige veroudering vertragen

Vroegtijdige vervanging van consumentenelektronica veroorzaakt veel milieuschade. In Europa heeft consumentenelektronica in 2020 12 miljoen ton afval opgeleverd. En dit blijft groeien met 3-5% per jaar. Een manier om dit probleem aan te pakken is de levensduur van een product bij de eerste eigenaar te verlengen.

Professor Mugge legt uit: "Wanneer consumenten overwegen een product te vervangen, wegen ze de waarde af van het oude product, zoals emotionele en functionele waarde, en de verwachte waarde en kosten van een nieuw product."

"Tot nu toe was het onderzoek naar het vertragen van vroegtijdige veroudering gericht op het maximaliseren van de functionele waarde van producten. Maar als je kijkt naar het grote aantal producten dat wordt vervangen terwijl ze perfect functioneren, is het behoud van alleen de functionele waarde onvoldoende om vroegtijdige veroudering te voorkomen."

"Het doel van dit project is het ontwikkelen en empirisch testen van nieuwe theorieën, ontwerpinstrumenten en richtlijnen van de waarde van producten zodat deze vroegtijdige veroudering wordt vertraagd. Specifiek richt dit Vici-project zich op het versterken van de epistemische en emotionele waarde van producten en het behoud van hun mentale waarde."

"Dit interdisciplinaire project vereist een combinatie van onderzoeksmethodologieën uit consumentenonderzoek en duurzaam ontwerponderzoek, waardoor een innovatieve multi-methodische aanpak wordt gevolgd. Kwalitatieve en kwantitatieve consumentenstudies zullen worden gecombineerd met ontwerponderzoeksmethoden. Zo genereren we kennis over welke ontwerpinterventies waarde geven aan producten die consumenten bezitten.”

Over hoogleraar Ruth Mugge

Ruth Mugge is Full Professor in Design for Sustainable Consumer Behavior (0,8fte; TU Delft) en Full Professor in Responsible Marketing (0,2fte; Amsterdam Business School). Dit illustreert haar expertise in het uitvoeren van interdisciplinair onderzoek door theorieën uit design, duurzaamheid en consumentengedrag te integreren. Haar ambitie is om de nieuwe theorieën te vertalen naar bruikbare ontwerptools die organisaties en beleidsmakers helpen om vroegtijdige veroudering van consumentenelektronica tegen te gaan en zo bij te dragen aan een duurzame samenleving.

Over het NWO-Talentprogramma

Het NWO-Talentprogramma biedt persoonsgebonden beurzen aan getalenteerde, creatieve onderzoekers. Hiermee kunnen zij onderzoek rond hun expertise uitvoeren. De beurs kent drie financieringsinstrumenten - Veni, Vidi, Vici. Deze zijn toegespits op verschillende fasen in de wetenschappelijke loopbaan van onderzoekers. Vici is bedoeld voor senior onderzoekers die hebben aangetoond een eigen onderzoekslijn te kunnen ontwikkelen. Het is een van de grootste wetenschappelijke beurzen voor individuen in Nederland.