AeroDelft en KLM onderzoeken samen waterstof in de luchtvaart

Nieuws - 26 april 2023

AeroDelft, een studententeam van de Technische Universiteit Delft, en KLM Royal Dutch Airlines hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om mogelijkheden te verkennen voor waterstof in de luchtvaart. Het samenwerkingsverband zal het Project Phoenix van AeroDelft ondersteunen, dat gericht is op onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologieën die de milieu-impact van de luchtvaartindustrie kunnen verminderen.

Deze samenwerking zal zich focussen op het waterstofvliegtuig project van AeroDelft, dat als doel heeft emissievrije vliegtuigen te ontwikkelen die kunnen vliegen met behulp van vloeibare waterstof en brandstofceltechnologie. Beide partijen vinden elkaar in het feit dat niet vliegen geen waarschijnlijke optie is, en willen samenwerken om de overgang naar een duurzamere luchtvaartindustrie te versnellen.

KLM wants to play a leading role in aviation innovation and is actively seeking opportunities to accelerate these developments. The brainpower and solutions of the younger generation are needed for us to think out of the box. AeroDelft's enthusiasm and hard work help tremendously with this."

Barry ter Voert, CXO & EVP Business Development

AeroDelft’s purpose has always been to accelerate industry change. KLM’s support and confidence in our project brings us one step closer to making AeroDelft’s goal of sustainable aviation a reality.

Joseph Michaels, Chief of External Relations at AeroDelft

Met deze samenwerking is het de eerste keer dat AeroDelft rechtstreeks samenwerkt met een luchtvaartmaatschappij. Hierdoor wordt haar missie om vloeibare waterstof te bewijzen en te promoten als alternatief voor conventionele brandstoffen in de luchtvaart verder bevorderd. Als belangrijke speler in de sector geeft KLM met haar steun aan het AeroDelft-team de boodschap dat duurzaamheid een prioriteit is en dat innovatieve oplossingen moeten worden onderzocht om de luchtvaart milieuvriendelijker te maken.

Over AeroDelft:
AeroDelft is een studententeam van de Technische Universiteit Delft dat emissievrije-vliegtuigen ontwikkelt die vliegen op vloeibare waterstof. Het team bestaat uit meer dan 50 studenten uit verschillende disciplines, waaronder lucht- en ruimtevaarttechniek, werktuigbouwkunde en elektrotechniek.
Het studententeam ontwikkelt momenteel twee vliegtuigen, een prototype van een drone en een bemand vliegtuig op ware grootte, beide onder de projectnaam Phoenix. Hun onbemande drone heeft al elektrisch gevlogen en heeft voor het komende jaar waterstofvluchten gepland. Ondertussen wil het team hun bemande vliegtuig in 2024 laten vliegen met gasvormige waterstof en later met vloeibare waterstof in 2025.

Over KLM:
KLM Royal Dutch Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. KLM is opgericht in 1919 en is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. KLM heeft een vloot van meer dan 100 vliegtuigen en vliegt naar meer dan 150 bestemmingen wereldwijd.

Klik op de foto voor meer media met hoge resolutie

Contact ten behoeve van media en navraag

Joseph Michaels, Chief of External Relations
joseph.michaels@aerodelft.nl