Axelle Viré benoemd tot hoogleraar ‘Floating Wind Energy’

Nieuws - 23 mei 2023

Dr. Axelle Viré is benoemd tot hoogleraar ‘Floating Wind Energy’. In haar nieuwe positie zal Viré de activiteiten van de TU Delft op het gebied van drijvende windturbines helpen uitbreiden. Een essentieel gebied, volgens Viré, aangezien "ongeveer tachtig procent van de offshore windcapaciteit zich in waterdieptes bevindt die onbereikbaar zijn voor conventionele windturbines." Axelle Viré is daarnaast ook voorzitter van de facultaire Onderdelencommissie, ze is Diversity Officer van de faculteit en lid van het TU Delft brede energietransitie accelerator team.

Ik voel me vereerd door het vertrouwen dat de faculteit en de universiteit mij geven met deze nieuwe functie, en ik kan niet wachten om mijn visie op ons onderzoek, onderwijs en de organisatie als geheel verder uit te voeren.

Axelle Viré studeerde af in Werktuigbouwkunde aan de Université Libre de Bruxelles (België), waar ze in 2010 ook promoveerde in de computationele vloeistofmechanica. Daarna werkte ze 3 jaar als Research Fellow aan het Imperial College London voordat ze bij de TU Delft kwam werken. Viré en haar groep houden zich bezig met de wetenschappelijke en technologische uitdagingen van drijvende windturbines. Viré: "Ongeveer tachtig procent van de offshore windcapaciteit bevindt zich in waterdieptes die onbereikbaar zijn met conventionele vaste windturbines. Om deze bron aan te boren zijn drijvende windturbines nodig. Ik wil de TU Delft in de voorhoede brengen van het onderzoek en onderwijs in drijvende windenergie en ik wil universiteitsbrede initiatieven, zoals ons Floating Renewables Lab, in samenwerking met onze nationale en internationale partners versterken."

Axelle Viré is ook een zeer actief lid van de universitaire gemeenschap. Ze is voorzitter van de Onderdelencommissie en diversiteitsfunctionaris van de faculteit. In die rol was ze een van de initiatiefnemers van het ouderschapsfonds dat ouders ondersteunt in en rond periodes van zwangerschaps- en ouderschapsverlof. Nu ze hoogleraar is, voelt Axelle Viré ook op deze gebieden nog meer verantwoordelijkheid: "Ik hoop dat mijn promotie anderen zal inspireren en dat het blijvend gaat bijdragen aan het vergroten van diversiteit en inclusie in onze organisatie."