ESA's JUICE-missie op weg naar Jupiter

Nieuws - 14 april 2023

ESA's Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) is op vrijdag 14 april 2023 om 14.14 uur CEST met succes gelanceerd met de Ariane 5-raket vanaf Europa’s lanceerbasis Kourou in Frans Guyana. Aan boord is het PRIDE-experiment: Planetary Radio Interferometry and Doppler Experiment (PRIDE), geleid door het Joint Institute for VLBI ERIC (JIVE) en de Technische Universiteit Delft.

Na jaren van voorbereidingen is de JUICE satelliet op weg om de grootste gasreuzenplaneet in ons zonnestelsel, Jupiter, en zijn drie grote oceaan-houdende ijsmanen , Ganymedes, Europa en Callisto, te verkennen. De missie zal de ijsmanen karakteriseren als zowel planetaire objecten als mogelijke habitats, de complexe omgeving van Jupiter grondig onderzoeken en het bredere Jupitersysteem bestuderen als een archetype voor gasreuzen in het heelal. Na een acht jaar durende reis naar Jupiter, geholpen door de zwaartekracht van de Aarde en Venus, zal het ruimtevaartuig in 2031 in een baan om de reuzenplaneet komen.

PRIDE

Een van de 12 experimenten van JUICE is PRIDE (Planetary Radio Interferometry and Doppler Experiment) onder leiding van het Joint Institute for VLBI ERIC (JIVE) en de Technische Universiteit Delft in Nederland. De essentie van het experiment ligt in een voor de missie ontworpen aanpassing van de radioastronomietechniek die Very Long Baseline Interferometry wordt genoemd. Het levert zeer nauwkeurige metingen op van de hemelpositie van de radiozender van het ruimtevaartuig, met een precisie van tientallen meters.

Bovendien zal het experiment metingen leveren van de relatieve snelheid van het JUICE-ruimtevaartuig met een precisie van tien micrometer per seconde. Deze gegevens zullen in combinatie met andere metingen worden gebruikt om de kennis van beweging van de ijsmanen en bijbehorende parameters te verbeteren, en hun geofysische eigenschappen te bepalen. Uiteindelijk zullen deze studies bijdragen aan het beantwoorden van de overkoepelende vragen over het ontstaan en de evolutie van planetaire lichamen en input leveren voor studies over het ontstaan van leven.

Samenwerking

PRIDE is een internationale samenwerking onder leiding van JIVE en de Technische Universiteit Delft en omvat onderzoeksorganisaties uit Australië, Frankrijk, Duitsland, Hongarije en observatoria van het European VLBI Network (EVN).

Meer informatie

The Joint Institute for VLBI ERIC (JIVE) is a research infrastructure providing central support to the European VLBI Network (EVN). JIVE's mission is to promote and implement the use of Very Long Baseline Interferometry (VLBI) and other radio astronomical techniques. JIVE implements the core data processing and user services that turn the EVN network of distributed telescopes around the world into a single observatory to study the radio sky at the highest possible resolution.

The Faculty of Aerospace Engineering of Delft University of Technology contributes to solving global challenges by educating new generations of socially responsible engineers with a genuine commitment to society. By expanding the frontiers of the engineering sciences and conducting ground-breaking scientific and technological research, acknowledged as world class. We translate knowledge into technological innovations and activities with both economic and societal value.