Heinz Stoewer Space Award 2023 voor Best Graduate Mireia Leon Dasi

Nieuws - 02 maart 2023

De beste afstudeerder van de faculteit van 2022, Mireia Leon Dasi, heeft nu ook de Heinz Stoewer Space Award 2023 gewonnen voor haar afstudeerproject over het voorspellen en voorkomen van botsingen met ruimte-afval. Haar afstudeerbegeleider was dr. Erwin Mooij. De Heinz Stoewer Space Award wordt jaarlijks door de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en door prof. Stoewer zelf uitgereikt aan een student die met zijn/haar afstudeerscriptie hoog scoort op kwaliteit én op maatschappelijke impact.

Samen met medestudenten ontwikkelt Leon Dasi haar revolutionaire simulatiemethode voor het voorspellen en voorkomen van ruimtepuinbotsingen door voor gebruik in de praktijk in hun start-upbedrijf Ecosmic. Daarnaast bestudeert Leon Dasi als PhD student bij LESIA Observatoire de Paris vulkanisme op Mercurius in aanloop naar de BepiColombo missie van ESA.

De Heinz Stoewer Space Award werd in 2018 geïnitieerd door Prof. Stoewer toen hij de prestigieuze Space Engineering IEEE Simon Ramo medaille ontving. Om masterstudenten aan te moedigen en te feliciteren met hun onderzoek, heeft hij besloten zijn prijzengeld te doneren om de zichtbaarheid van werk met grote maatschappelijke relevantie te bevorderen.