TU Delft en Airbus tekenen vijfjarige samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van talent en technologie

Nieuws - 12 april 2023

Airbus en de Technische Universiteit Delft hebben een strategische samenwerkingsovereenkomst getekend voor de ontwikkeling van talent en technologie. De vijfjarige overeenkomst omvat samenwerking onder andere rondom de ontwikkeling van het curriculum, continue training, werving, inclusie en diversiteit, ondernemerschapsonderwijs voor studenten, duurzaamheid, technologie en innovatie. Met gezamenlijke onderzoeksactiviteiten, in het bijzonder PhD projecten, geeft het partnerschap Airbus toegang tot zowel nieuwe als gevestigde, excellente technische capaciteiten op het gebied van duurzame luchtvaart, ruimtevaart, helikopters, artificial intelligence en cyber security.

Foto: Henri Werij, decaan faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft (links) en Wouter van Wersch, Airbus Executive Vice President, Head of Region & Sales Europe (rechts) vieren de nieuwe samenwerking met studenten van de studievereniging ‘Leonardo da Vinci’ en studenten van het AeroDelft team.

Met de ambitieuze samenwerking met de TU Delft wil Airbus de ontwikkeling van getalenteerde studenten bevorderen, om zo te voorzien in de huidige en toekomstige vraag naar gekwalificeerde mensen in de vliegtuig-, defensie- en ruimtevaartindustrie en om een betere toestroom van de TU Delft naar Airbus te waarborgen.

‘’Het ontwikkelen van technologie, talent en de benodigde vaardigheden zijn essentieel om de uitdagingen van de luchtvaart- en ruimtevaartindustrie het hoofd te kunnen bieden en om klaar te zijn voor de toekomst,’’ zei Wouter van Wersch, Executive Vice President en President Europe Region & Sales bij Airbus. ‘’De overeenkomst met de Technische Universiteit Delft onderstreept ons voornemen om nauw samen te werken met leidende academische instituten om zo voorop te kunnen lopen in de ontwikkeling van duurzame luchtvaart- en ruimtevaart.’’

De samenwerking zorgt ervoor dat beide partijen strategisch op één lijn zitten wat betreft onderzoeksactiviteiten en geeft de studenten van de TU Delft de kans om verder kennis te maken met Airbus. De bundeling van krachten versnelt verder de samenwerking voor onderzoek, innovatie en de ontwikkeling van talent, allen noodzakelijk voor het verduurzamen van de luchtvaartindustrie en het terugdringen van de CO2-uitstoot.

‘’We zijn erg blij deze strategische overeenkomst met Airbus te tekenen. Samenwerken met een vooraanstaande vliegtuigbouwer als Airbus is essentieel om de technologische doorbraken te kunnen bewerkstelligen die nodig zijn om de luchtvaart echt duurzaam te maken,’’ zei Prof. Dr. Henri Werij, Decaan van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft.