Lancering van het AI for Energy Grids Lab en Think Tank serie

Nieuws - 15 maart 2023 - Webredactie

Het ICAI Lab 'AI for Energy Grids' is een van de 17 nieuwe ICAI labs die onlangs zijn gelanceerd als onderdeel van het NWO LTP programma ROBUST. Dit lab gaat onderzoek doen naar de toepassing van AI op distributienetwerken, waarbij industriële kennis van Alliander wordt gecombineerd met academische kennis van de TU Delft, Universiteit Twente, Radboud Universiteit en Hogeschool van Arnhem & Nijmegen. TBM-onderzoekers Eva de Winkel, Zofia Lukszo en Roel Dobbe zijn betrokken bij dit ICAI Lab en richten zich op verantwoord ontwerp, inzet, exploitatie en beheer van AI-functionaliteiten om het electriciteitsnet van de toekomst mogelijk te maken en dringende capaciteitsproblemen aan te pakken.

Het Nederlandse elektriciteitsnet loopt momenteel tegen de grenzen van zijn distributiecapaciteit aan. Een sterk en slim elektriciteitsnet is essentieel voor de energietransitie, dus is het van belang om de transportcapaciteit van het net te verbeteren. Het AI for Energy Grids Lab richt zich op het uitbreiden van die transportcapaciteit op twee manieren: door het verbeteren van de werking van het netwerk en door onderzoek te doen naar uitbreiding van de infrastructuur. Hoewel AI-methoden veelbelovend zijn, heeft een omvangrijk vertrouwen hierop ook ingrijpende sociale en institutionele implicaties. Daarom wordt een integrale aanpak ontwikkeld voor de impact op de beheerdersruimte, maar ook voor huishoudens en bedrijven, die een steeds actievere rol krijgen om Alliander te helpen capaciteitsproblemen te voorkomen en op te lossen. Het begrijpen en vormgeven van de rol van AI in de energietransitie vereist daarom dat we centrale begrippen als veiligheid, betrouwbaarheid, maar ook rechtvaardigheid en toegang in de wijze waarop voordelen en risico's over de samenleving worden verdeeld, opnieuw bekijken.

AI for Energy and Sustainability (E&S) Think Tanks
Het AI for Energy Grids Lab and PowerWeb Institute nodigen jou uit voor de AI for Energy and Sustainability (E&S) Think Tank, een reeks online evenementen. Elke derde maandag 13:00-14:00 CET zoomen we in op onderzoek met ofwel een veelbelovende Artificial Intelligence (AI) methode of het veelbelovende gebruik ervan voor energie en duurzaamheid. Tijdens de evenementen kan je deelnemen, leren, contact leggen, inspireren en geïnspireerd worden voor nieuw onderzoek naar AI voor E&S. Een van de doelen van deze Think Tank serie is het ontwikkelen van een onderzoekskaart van AI onderzoek voor E&S. We nodigen MSc thesis studenten, PhD's, postdocs en medewerkers uit om deel te nemen aan de discussies. Inschrijven kan hier.

Over ICAI en LTP NOW ROBUST
ROBUST, een initiatief van het Innovation Centre for Artificial Intelligence (ICAI), is een samenwerking van 51 partners uit het bedrijfsleven, de overheid en de kennissector, waaronder de TU Delft. Het totale budget van ROBUST is ruim 87 miljoen euro, en met de nieuwe impuls van NWO komen er in 10 jaar 17 labs en 170 promovendi bij. Zie ook: TU Delft in ROBUST met 3 nieuwe ICAI labs en AI clinics voor MKB dankzij NWO-financiering van 25 miljoen euro.