Natalia Prozorova ontvangt een beurs van MSCA4Ukraine

Nieuws - 28 februari 2023 - Webredactie

Het MSCA4Ukraine-consortium heeft onlangs beurzen verstrekt aan 111 postdoctorale en 13 doctorale onderzoekers uit de Oekraïne. Hierdoor kunnen zij hun onderzoek in hun gastland voortzetten. Onder hen is Natalia Prozorova, postdoctoraal onderzoeker aan de faculteit TBM van de TU Delft. Haar 2-jarige onderzoeksproject richt zich op het onderwerp: 'Verbetering van de veerkracht van de Oekraïense landbouw voor naoorlogs bodemherstel en koolstofmitigatie'.

Klimaatverandering en de oorlog in Oekraïne hebben de bodemvernietiging geïntensiveerd, waardoor de grond ongeschikt is geworden voor landbouw. Dit zorgt ervoor dat de voedselzekerheid in de wereld in gevaar komt. Daarom is het vinden van een effectieve naoorlogse strategie om koolstof in landbouwgronden te herstellen en op te bouwen van essentieel belang. Oekraïne beschikt over unieke middelen en mogelijkheden om zowel de voedselzekerheid te ondersteunen als de CO2 uitstoot te verminderen. In deze context luidt de onderzoeksvraag: "hoe kan de integratie van wetenschappelijke instrumenten en nieuwe bedrijfspraktijken helpen bij het bevorderen van een implementatiebeleidsstrategie om voedselzekerheid en klimaatmitigatiedoelstellingen aan te pakken?"

Natalia Prozorova

Prozorova gaat in haar onderzoek samenwerken met partners en medewerkers (zie kader) van het LANDMARC-project, een EU Horizon 2020-project dat mede wordt geleid door de TU Delft met assistent-professor Jenny Lieu als hoofdonderzoeker.

Solidariteit

Mariya Gabriel, Europees commissaris voor innovatie, onderzoek, cultuur, onderwijs en jeugdzaken, verklaarde: "Het MSCA4Ukraine-initiatief is opnieuw een bewijs van onze solidariteit met het Oekraïense volk. We zijn er trots op dat 124 wetenschappers hun onderzoekswerk kunnen voortzetten en toegang krijgen tot training, vaardigheden en carrièremogelijkheden. We hopen dat ze na de oorlog kunnen bijdragen aan de wederopbouw van hun thuisland."

Over MSCA4Ukraine

MSCA4Ukraine ging in september 2022 van start als onderdeel van de respons van de EU op de invasie van de Russische Federatie in Oekraïne. Het stelt ontheemde onderzoekers uit Oekraïne in staat hun werk voort te zetten bij academische en niet-academische organisaties in EU-lidstaten en met Horizon Europe geassocieerde landen, terwijl zij hun banden met onderzoeks- en innovatiegemeenschappen in Oekraïne behouden. De beurzen worden gefinancierd in het kader van de Marie Skłodowska-Curie-acties van de EU.

Het programma wordt uitgevoerd door Scholars at Risk Europe, gevestigd aan de universiteit van Maynooth, Ierland. Scholars at Risk is een internationaal netwerk van instellingen voor hoger onderwijs en individuen die zich inzetten om bedreigde wetenschappers te beschermen en academische vrijheid te bevorderen.

LANDMARC

LANDMARC (Land Use Based Mitigation for Resilient Climate Pathways) heeft als doel om meer inzicht te geven in het realistische potentieel van op land gebaseerde oplossingen voor negatieve emissies in de landbouw, de bosbouw en andere sectoren van landgebruik. LANDMARC bestaat uit een consortium van 19 partners uit Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika en wordt door de EU gefinancierd voor vier jaar. Het project wordt gecoördineerd door de TU Delft en JIN Climate and Sustainability in Nederland. De medewerkers met wie Natalia gaat samenwerken zijn:

1. Bioclear Earth (Nederland) - bodemanalyse;
  2. Ambienta (Spanje) en Agroinsider (Portugal) – op remote sensing gebaseerde aardobservatieanalyse;
  3. ETH Zurich (Zwitserland) – Biochemische modellering van bodem koolstof stromen (DayCent modeling);
  4. University of Kassel (Duitsland) - landgebruikveranderingsmodellen (LandShift model);
  5. ALCES (Canada) ACLESflow modelling- modelleren van landgebruik scenarios.
  6. The National Scientific Center “Institute of Soils Science and Agrochemistry Research, named after O.Sokolovsky” (ISSAR) (Kharkiv, Oekraïne)- dataverzameling en grondbemonstering