Studenten spelen met geopolitieke verhoudingen in de energietransitie

Nieuws - 11 april 2023 - Webredactie

De energietransitie is niet alleen technisch gezien een uitdaging, er spelen ook complexe geopolitieke belangen. Het TU Delft Gamelab ontwikkelde samen met de universiteit van Stavanger, technische universiteit München en de universiteit van Gent een serious game voor studenten waarin al deze uitdagingen samen komen: de Geopolitics game.

Met de game ervaren zij spelenderwijs dat er veel komt kijken bij de energietransitie en krijgen ze meer begrip voor ingewikkelde beslissingen die moeten worden gemaakt in het politieke speelveld. En leren ze vooral dat internationale samenwerking nodig is om de energietransitie te laten slagen.

Leerdoelen

In het spel vertegenwoordigen de spelers hypothetische landen op een denkbeeldig continent. ‘Het doel is om met onderhandelingen de totale koolstofuitstoot te verminderen om de ergste gevolgen van de klimaatverandering af te wenden’, zegt Geertje Bekebrede die het spel ontwikkelde samen met Gracia Bovenberg-Murris van het Gamelab. De belangrijkste leerdoelen zijn: inzicht krijgen in de gevolgen van wel of niet samenwerken van landen op de CO2 uitstoot, leren over de effecten en mogelijkheden over het verdelen van de lasten en investeringen in hernieuwbare technologieën en ervaren dat niets doen op de langere termijn tot meer en grotere uitdagingen leidt.

Botsende belangen

Studenten zijn enthousiast over het spel. Bekebrede: ‘Ze geven aan veel meer begrip te hebben voor de moeilijkheidsgraad van de energietransitie en snappen beter dat geopolitieke verhoudingen moeten worden meegenomen in het transitieproces. Tegelijkertijd moeten ze ook burgers tevreden houden met bijvoorbeeld voldoende voedsel of woningen’. Deelnemende student: ‘Je hebt vaak met botsende belangen te maken dat maakt het ingewikkeld.’ Ook wordt in het spel goed duidelijk dat de energietransitie voor rijke landen goed te doen is, maar dat arme landen andere prioriteiten hebben. ‘Samenwerking is het sleutelwoord bij het verminderen van CO2. Wanneer spelers eigen belang voorop stellen in de onderhandelingen, zie je dat er minder CO2 daling is’, aldus Bekebrede.

Om het spel goed te spelen is er goede begeleiding nodig door een vakdocent. Docenten geven aan dat het spel mooi ingepast kan worden in de reguliere lessen. Aad Correljé, een van de docenten die het spel in zijn les heeft gespeeld: ‘In vier uur tijd leren studenten heel veel over het geopolitieke speelveld. Juist door er zelf mee bezig te zijn, gaat de lesstof veel meer leven. Bovendien gaat het spel in meerdere ronden, zodat ze ook leren in het spel zelf.’

Opvallend is dat studenten bij de verschillende testgames heel anders te werk gaan. Bekebrede: “Zo zie je bij bachelor studenten meer focus op eigen belang, terwijl masterstudenten veel meer de onderhandelingen opzoeken. En wanneer er onderling afspraken zijn gemaakt, zie je dat die verschillend worden geïnterpreteerd, net als in het echte leven.”

Speel mee!

De geopolitics game is ontwikkeld als deel van het Erasmus+ project The Geopolitics of Renewables Simulation om innovaties in het onderwijs te stimuleren. Het spel is beschikbaar voor alle universiteiten, binnen en buiten de EU. Met verschillende bouwstenen kan de focus van het spel aangepast worden. Dit maakt het spel geschikt voor verschillende groepen studenten met studies op het gebied van politieke wetenschappen en bestuurskunde. Voor meer informatie over het spel kan je contact opnemen met: Geertje Bekebrede g.bekebrede@tudelft.nl