Koninklijke onderscheiding voor Marileen Dogterom

Nieuws - 26 april 2023 - Communication TNW

Marileen Dogterom, hoogleraar Bionanowetenschappen bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) en president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, nam in de gemeente Woerden de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw in ontvangst. Het zogenoemde lintje is een beloning voor iemand die baanbrekend (wetenschappelijk) werk heeft verricht voor de Nederlandse samenleving.

Marileen Dogterom is een internationaal gelauwerd onderzoeker in de biomoleculaire en cellulaire fysica. Dogterom leidt het Nederlandse Consortium BaSyC (Building a Synthetic Cell) en is een van de initiatiefnemers van het European Synthetic Cell Initiative, waarbinnen onderzoekers proberen de processen van het leven te begrijpen door een kunstmatige cel te bouwen. Haar onderzoek richt zich op het cytoskelet: het stelsel van microbuisjes dat levende cellen hun vorm en stevigheid geeft, maar dat ook een belangrijke rol speelt tijdens de celdeling. In baanbrekende experimenten wist Dogterom eind vorige eeuw als eerste de duw- en trekkrachten te meten die deze microbuisjes uitoefenen. Ze is een van de pioniers die ervoor hebben gezorgd dat het Nederlandse onderzoek op het gebied de biofysica, de bionanoscience en de synthetische biologie wereldwijd vermaard is.

De exceptionele kwaliteit van haar onderzoek wordt onder meer onderstreept door de toekenning van een ERC Synergy Grant, één van de grootste Europese onderzoekssubsidies, in 2013 en de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap, in 2018. Sinds 1 juni 2022 is zij president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Marileen Dogterom is naast een excellente wetenschapper ook een inspirerende leidinggevende. Kenmerkend voor Marileen Dogterom zijn haar enorme inzet voor de fundamentele wetenschap, haar benaderbaarheid en haar kwaliteit om personen en zaken, nationaal en internationaal, te verbinden. Van januari 2014 tot januari 2021 was zij afdelingshoofd van de afdeling Bionanoscience aan de TU Delft die in die periode uitgroeide van een kleine, jonge afdeling naar een volwassen, toonaangevende afdeling voor studenten en wetenschappers. Zij is een inspirerend en betrokken onderzoeksleider en heeft een uitgebreide staat van dienst in het aantrekken en begeleiden van getalenteerde bachelorstudenten, masterstudenten, promovendi en postdocs. Marileen Dogterom is een geweldig voorbeeld voor veel van de studenten en onderzoekers van de TU Delft!