Green Dragons’ Den TU Delft

Nieuws - 19 januari 2023 - Webredactie Communication

Donderdag 19 januari 2023 organiseerde de TU Delft de Green Dragons’ Den, gebaseerd op het televisieprogramma, maar dan gericht op duurzame innovaties. Tijdens de Green Dragons’ Den kregen bedrijven de kans om hun idee te pitchen aan een jury. Met een aantal bedrijven worden verdere verkennende gesprekken gevoerd.

Aanleiding voor de Green Dragons’ Den is de grote interesse van bedrijven om de TU Delft te helpen in de transitie naar een duurzame campus. De komende jaren wordt toegewerkt naar een CO2-neutrale, circulaire en klimaatadaptieve campus, met aandacht voor verbetering van biodiversiteit en leefkwaliteit. Coördinator Duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen: “Nadat wij in de Klimaatweek 2022 het nieuws naar buiten brachten dat we 100 miljoen gaan investeren om de TU Delft Campus te verduurzamen, werden wij overspoeld met berichten van bedrijven die ons willen helpen en hun product of dienst aanbieden. Voor de bedrijven is de Green Dragons’ Den een kans om hun idee te pitchen en wij kunnen zo kijken of iets interessant is, ja of nee.”

Green Dragons’ Den

Twaalf bedrijven met een product of dienst pitchten hun idee aan de jury, bestaande uit Marien van der Meer (Executive board), Jaco van Noppen (Director Campus Real Estate & Facility Management), Andy van den Dobbelsteen (Sustainability Coördinator), Mees Walhof (Manager Procurement) en Puck Wijnia (Chair of GreenTU). Na afloop van de pitch was er ruimte voor verdiepende vragen. Een van de ondernemers is Jelle Vijfhuize. “Dankzij de Green Dragons’ Den heb ik daadwerkelijk de kans om mijn concept Wast-e te introduceren en te laten zien, in plaats van dat het in iemands verbeelding moet gaan leven.” Daan Beuting, iTapToo: “Ik vond het in eerste instantie wel spannend, omdat je uitgenodigd wordt om te pitchen voor een van de grootste universiteiten van Nederland. Het enthousiasmeerde dat we een tastbaar product hebben, tapbaar frisdrank, zonder suiker.”

Klimaatactie

Het verduurzamen van de Delftse campus is een belangrijk onderdeel van het Climate Action Programma, dat ook voorziet in extra investeringen in Climate Action onderzoek en onderwijs.

Lees hier de visie van de TU Delft op Climate Action.

Volg hier de aanpak van duurzaamheid en klimaatactie door TU Delft op de campus.

Living Lab

Een deel van het duurzaamheidsbudget wordt besteed aan het faciliteren van innovaties. TU Delft Campus wordt daarmee een living lab voor innovaties. Van den Dobbelsteen: “Met deze Green Dragons’ Den gaan wij op zoek naar een passend product of dienst. Ons doel is de geschiktheid van het bedrijf beoordelen voor TU Delft als organisatie en voor de campus; het gaat dus niet om (investerings)geld zoals bij de Dragons’ Den op tv.”

Ondernemen

Met een aantal van de bedrijven worden verdere gesprekken gevoerd voor een concretere uitwerking. Mogelijke vervolgstappen met hen worden dus hierna gezet. Van den Dobbelsteen: “Wij denken dat deze bedrijven ons kunnen helpen bij de duurzame transitie van TU Delft in de breedste zin, en op onderdelen van expertise, kennis, producten of diensten. In sommige gevallen zal het gaan om een pilotproject met een product of dienst, die bij succes geprolongeerd of uitgebreid kan worden. De Green Dragons’ Den blijkt voor herhaling vatbaar.”