Nieuwe locatie TU Delft geopend in Den Haag

Nieuws - 08 juni 2023 - Webredactie Communication

Den Haag, 7 juni 2023.

In het centrum van Den Haag en ‘om de hoek’ bij de huidige Tweede Kamer opende de TU Delft voor het nieuwe strategische programma TU Delft | The Hague zijn nieuwe locatie in Den Haag. TU Delft | The Hague is ontworpen met als kerndoel  de state-of-the-art engineering beter te betrekken bij de politiek en bestuurlijke afwegingen, beleidsvorming en uitvoering. Het programma TU Delft | The Hague heeft drie focusthema’s: Climate & Energy, Digitalisation and Safety & Security.

Kansen voor samenwerking

Kansen voor samenwerking in de context van maatschappelijke opgaven liggen er op verschillende niveaus: lokaal met de gemeente Den Haag, regionaal in het kader van de groeiagenda Zuid-Holland, nationaal samen met de ministeries en adviesorganen in Den Haag en ook internationaal met verschillende internationale organisaties. En niet te vergeten is er ook de samenwerking met onze academische partners, zoals Universiteit Leiden, LDE, 4TU en De Haagse Hogeschool. Tim van der Hagen rector magnificus TU Delft: “Politiek, beleid en wetenschap worden gezamenlijk geconfronteerd met de uitdaging van een veranderend klimaat en het realiseren van transities op het gebied van energie, veiligheid en digitalisering. Deze plek symboliseert de samenwerking die we hierin zoeken”. Door de landelijke vraag naar ingenieurs, die onverminderd hoog is, is er een nieuwe groei- en multi-campusstrategie van de TU Delft in ontwikkeling. De opening van de Haagse vestiging biedt mogelijkheden voor deze strategie.

Locatie en toegankelijkheid

De ruimtes in de nieuwe locatie zijn met name bestemd voor het faciliteren van ontmoetingen tussen Delftse onderzoekers en beleidsmakers en bestuurders in Den Haag. Vanaf september 2025 kan het programma onderdak krijgen in het Spuigebouw samen met onder meer Universiteit Leiden.

Bij de inrichting van het gebouw is zo veel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen. Het interieur van het gebouw is  daarom onlangs als een green story gepubliceerd. Naast ontmoetingsplek zijn er werkplekken voor de teamleden en aanlandplekken, die tijdelijk als werkplek gebruikt kunnen worden door medewerkers van de TU Delft of externen die hier komen voor een meeting.

Openingsevent op 7 juni

Behnam Taebi (Programmadirecteur TU Delft | The Hague) lanceerde samen met Tim van der Hagen (TU Delft Rector Magnificus) en Jan van Zanen (Burgemeester van Den Haag) het nieuwe strategische programma. Aukje Hassoldt (decaan van TBM & Chair van de Steering Group TU Delft | The Hague) introduceerde de drie focusthema's van het programma en Herman Russchenberg (Pro Vice Rector Magnificus for Climate Action), Geert-Jan Houben (Pro Vice Rector Magnificus Artificial Intelligence, Data and Digitalisation) en Peter Palensky (Head of Electrical Sustainable Energy department & Head of DRI Energy) lichtten in een video de kansen voor samenwerking van hun programma’s met Den Haag toe.

Meer informatie over TU Delft | The Hague.

Annelies van 't Hul Fotografie