07 maart 2024

Gepersonaliseerde spierskeletmodellen die recht doen aan de diversiteit van lichamen

In wetenschappelijk onderzoek wordt momenteel gewerkt met spierskeletmodellen die uitgaan van een gemiddelde man. Deze one-size-fits-all benadering kan passende behandeling door artsen en fysiotherapeuten in de weg staan. Wetenschappers van TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, onderzoeken hoe nauwkeurig deze modellen zijn voor een bredere populatie. Ook werken de Delftse onderzoekers aan gepersonaliseerde spierskeletmodellen op basis van een simpele 3D-scan.

23 februari 2024

Volledig geautomatiseerd robotteam verwijdert met succes afval van zeebodem, nu moet het sneller en dieper

Een consortium van Europese onderzoekers, onder leiding van de TU Delft, heeft een functioneel team van slimme robots gemaakt die afval van de zeebodem kunnen opruimen. Het SeaClear-systeem heeft zijn laatste reeks testen in zowel helder als troebel water met succes doorstaan.

16 februari 2024

Programma voor groen staal ontvangt officiële goedkeuring en kan van start

Het programma Groeien met Groen Staal heeft op 12 februari de officiĂ«le goedkeuring ontvangen voor een subsidie van meer dan 100 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Zo’n 22 miljoen euro hiervan is bestemd voor de TU Delft. Het programma heeft tot doel wetenschappelijke kennis en technologie te ontwikkelen voor duurzame staalproductie.

08 februari 2024

Nieuwe AI-tool ontdekt realistische 'metamaterialen' met ongewone eigenschappen

Een coating die objecten in het zicht kan verbergen, of een implantaat dat zich precies zo gedraagt als botweefsel. Deze bijzondere objecten zijn al gemaakt van 'metamaterialen'. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een AI-tool ontwikkeld die niet alleen dit soort bijzondere materialen kan ontdekken, maar ze ook maakbaar en duurzaam ontwerpt.

07 februari 2024

Intreerede: ‘Warmte verhandelen voor een duurzame toekomst’

Warmte kopen en verkopen. Dat is het ultieme doel van TU Delft hoogleraar Heat Transformation Technology Kamel Hooman. In de toekomst kunnen consumenten de warmte die ze niet gebruiken opslaan en weer verkopen in een markt. Op deze manier kan het totale energieverlies gehalveerd worden. Cruciaal hierbij is dat warmte efficiënt opgeslagen en getransporteerd kan worden. Hoe Hooman dat wil bereiken licht hij toe in zijn intreerede op 7 februari.

05 februari 2024

TU Delft ontwikkelt model voor beter inzicht in verwondingen baby’s door gewelddadig schudden

Het hevig door elkaar schudden van een baby kan leiden tot hoofd- en nekletsel, blindheid en is in sommige gevallen zelfs fataal. Onderzoekers van de TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, gebruiken een pop en computermodellen om in kaart te brengen welke versnellingen er op het hoofd werken tijden het schudden. Ze willen het risico op letsel nauwkeuriger inschatten. Wat uiteindelijk kan leiden tot meer duidelijkheid in rechtszaken rondom dit thema.

18 januari 2024

Intreerede: 'Fundamentele kennis over thermische vloeistofkunde is cruciaal om energietransitie te versnellen'

In zijn intreerede op 19 januari stelt Rene Pecnik, hoogleraar Thermal and Fluids Engineering aan de TU Delft, dat meer fundamenteel inzicht in de thermische vloeistofkunde nodig is om efficiënte en betrouwbare apparatuur te ontwerpen die bijdraagt aan de energietransitie.

08 januari 2024

Nieuw jaar, nieuwe naam: 3mE heet vanaf nu Mechanical Engineering

De faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) begint het nieuwe jaar met een nieuwe naam: Mechanical Engineering (ME). De naamswijziging is per 1 januari ingegaan.

14 december 2023

Intreerede: ‘Technologie is cruciaal voor verlagen werklast in de operatiekamer’

Lange wachtlijsten, operaties die uitlopen en hoge kosten. Volgens hoogleraar Medical Process Engineering, John van den Dobbelsteen, komt dit mede doordat er bij de implementatie van nieuwe technologie onvoldoende oog is voor het zorgproces. Hij wil de interactie tussen operatiepersoneel en medische technologie verbeteren met als doel de werklast te verminderen. Op 15 december houdt hij zijn intreerede.

13 december 2023

NWO-subsidie voor ontwikkeling van multi-inzetbare optische componenten

Meer en betere optica met minder. Dat is de ambitie van het AWAVE-consortium, onder leiding van TU Delft. De onderzoekers gaan een plat optisch component ontwikkelen dat in de toekomst alle kromme optische componenten, zoals lenzen, kan vervangen. Dit platte component moet daarnaast makkelijk te recyclen zijn en minder schadelijke stoffen bevatten.