De one-man band van Arend Schwab

Hoe zorg je ervoor dat een vak na achttien jaar weer evenveel sprankelt als tijdens het eerste college? Arend Schwab gooide volledig het roer om met ‘Multibody Dynamics’. Het vak veranderde van schools naar een succesvolle one-man band met live streaming op YouTube.

Arend Schwab was 18 jaar geleden al vernieuwend toen hij zijn destijds 20 studenten huiswerk liet maken. “Ik had tijdens een sabbatical op Cornell University iets gezien en dat wilde ik op de TU Delft ook. Eigenlijk was het not done, omdat het op de TU als te schools werd gezien. Maar ik wist uit Amerika dat het werkte.” Jarenlang was het vak dan ook succesvol, maar op een gegeven moment begon het te ‘piepen en te kraken’, zegt Schwab. Inmiddels zaten er namelijk geen 20 studenten meer in de collegebanken, maar 200. “En die waren er allemaal om huiswerk in te leveren en mee te doen aan de in-class quiz. Dat werkte niet goed meer, vooral niet als studenten stages liepen of een tijdje naar het buitenland wilde.”

Roer om
Het roer moest dus om, maar hoe? Schwab praatte erover met een Amerikaanse collega. “Dat heeft me erg geholpen. Hij vond dat ik mijn studenten als klanten moest zien, die niet tevreden waren over mijn dienst. Dus ik ben gaan luisteren naar wat zij graag wilden.” Uit die gesprekken met studenten kwam vooral naar voren dat zij de aanwezigheidsplicht vervelend vonden. Ze wilden het college volgen op het moment dat het hen schikte, en op een plek die hen uitkwam. Zo kwam Schwab op het idee om zijn colleges volledig digitaal aan te bieden. Hij was al bekend met collegerama, maar hij zocht naar andere functionaliteiten.

Ik wilde het graag zelf in de hand houden en mijn eigen one- man band verzorgen

Multibody Dynamics B, ME41055, Lecture 11, part 1, Thu 7 June 2018

De eerste keer een systeem met een laptop, camera, microfoon en digitale quizzen live streamen op YouTube is best lastig, ontdekte Schwab al snel. “Als je een college geeft, dan loop je heen en weer en gebruik je je handen veel om iets over te brengen. Maar dat ziet er tijdens een uitzending heel gek uit. Nu zit ik dus heel rustig en stil tijdens een live-uitzending.”

Stress
In het begin was Schwab vrij veel tijd kwijt om alle apparaten onder de knie te krijgen.  “Je moet alle software zelf uitzoeken en wat thuis werkt, functioneert niet automatisch ook op de universiteit. Als het zoekprogramma Siri tijdens een livestream ineens aangaat, raak je toch even in de stress. Maar nu heb ik alles onder controle en kost het me geen tijd extra meer. Ik heb ook veel hulp gehad van mijn kinderen die het erg gewend zijn om van alles op YouTube te doen.”

Het digitale college van Schwab gaat nu het derde jaar in en zowel hij als de studenten zijn erg enthousiast over het vernieuwde vak. De studenten kunnen de colleges overal terugkijken en kunnen zo online zien hoe Schwab tot zijn berekeningen komt. Daardoor is de uitzending voor de studenten buiten de collegezaal goed te volgen, maar voor de mensen in de collegebanken is het ook prettiger vindt Schwab.

Er hangt een kalme sfeer, waardoor de studenten ook rustiger zijn en er meer ruimte is voor discussies. Een beetje zoals toen ik achttien jaar geleden ook met het vak begon. Nu zit ik weer met twintig tot dertig studenten in een zaal, en de rest volgt het elders, maar doet toch interactief mee door de online quizvragen

Schwab kan bijvoorbeeld de aantallen studenten zien die inloggen voor het online college. Wie meedoet aan de online quiz krijgt punten, en wie het goede antwoord geeft, krijgt extra bonuspunten.“ En dat stimuleert ze, want zo’n 160 tot 180 studenten loggen iedere keer weer in.”

Het online college geeft de studenten meer mogelijkheden, zegt Schwab. “Sommigen komen nog steeds naar de lessen, anderen volgen het thuis. En sommige studenten huren zelfs een klein zaaltje, waarbij ze met elkaar de uitzending volgen alsof het een livestream van een voetbalwedstrijd is. Voordat het vak veranderde waren de studenten negatief over de colleges, waardoor ik zelf ook wat zuur erover was. Maar nu zij tevreden zijn, merk ik dat ik zelf ook weer enthousiast ben over het vak. En dat is heel fijn als je een vak al zo lang geeft.”

Goede resultaten
Los van de verbeterde sfeer zijn de resultaten van de studenten ook beter, constateert Schwab. Veel studenten haalden het vak eerder niet, of haakten af. Nu zijn er nog maar weinig afhakers en haalt het merendeel het vak wel omdat ze de lesstof bijhouden en alles heel gestructureerd online terug te vinden en te toetsen is. Schwab vindt de vorm van lesgeven daarom een grote verbetering en raadt het ook aan bij collega’s die met ruimtegebrek en grote aantallen studenten worstelen.

Maar alleen maar colleges aanbieden zonder studenten in de zaal, dat gaat hem ook weer te ver. Hij was in Scandinavië voor een congres en heeft toen het college gegeven zonder studenten erbij. “Dat vond ik heel gek en onnatuurlijk, net alsof je in jezelf zit te praten. Het blijft uiteindelijk toch prettiger om je verhaal aan studenten te vertellen en discussies met elkaar te voeren.”