In de verf openbaart zich de meester

Zelfs het beroemdste schilderij is gewoon een doek met verf, aldus kunsthistoricus Joris Dik. Onderzoek aan die verf kan vervalsingen ontmaskeren, verborgen schilderijen zichtbaar maken, en je laten meekijken in het atelier van een schilderende Rembrandt of Picasso.

“Da Vinci schilderde de schaduw in het gezicht van Mona Lisa niet met een donkerdere tint, maar door laagjes bijna transparante lak te stapelen”, vertelt Joris Dik, hoogleraar Materials in art and archaeology in Delft. Dik is kunsthistoricus en materiaalkundige. Zowel een alfa als een bùta. “In de kunst draait het vaak om het concept, het beeld, het idee en de schoonheid van een schilderij. Technische kennis vinden kunstliefhebbers soms zelfs ontluisterend. Dat heeft me altijd verbaasd. Want het materiaal biedt juist veel inzicht in het creatieve proces.”

Het afgelopen decennium maakte Dik faam in de kunstwereld met de introductie van röntgenfluorescentiespectrometrie. Met ‘XRF’ kan een schilderij zonder schade worden ‘ontleed’. De analysetechniek maakt verschillende scheikundige elementen in de verf, vaak de pigmenten, apart zichtbaar. Zo kun je verfstreken ontwaren en zelfs ‘verborgen’ lagen tevoorschijn toveren.

Zo blijkt er onder Van Goghs schilderij Grasgrond (1887) een vrouwengezicht Ă  la de aardappeleters, te schuilen. Van Gogh schilderde er overheen, want doeken waren duur. Rembrandts ‘Saul en David’ blijkt (ca. 1660) ooit bruutweg in tweeĂ«n geknipt, onthulde Dik. “Apart leverden de schilderijen misschien meer op?” Saul en David werden weer herenigd, maar wellicht zijn ze wat millimeters verschoven ten opzichte van elkaar, blijkt uit het XRF-onderzoek.

“Elk groot museum heeft nu een eigen scanner”, vertelt Dik. Die zijn inmiddels ook belangrijk om de echtheid van oude meesters te bevestigen. Vorig jaar werd zo nog een vervalste Frans Hals ontdekt. Het gaat om het schilderij ‘een onbekende man’, in 2011 voor tien miljoen verkocht door veilinghuis Sotheby’s. Het doek was in 2008 opgedoken, en nadat veel kunstkenners het hadden bekeken, toegeschreven aan Frans Hals vanwege de typische penseelstreken, de compositie en de gebruikte verf.

Eigen synchrotron

Het schilderij-onderzoek kan nog veel preciezer met synchrotronstraling, benadrukt Dik. “Dan kun je precies zien waar de elementen in de verflaag zitten. Je krijgt ook diepte, een 3D-beeld. Bovendien kun je veel meer elementen bekijken.” Dik reisde al eens met een schilderij naar de deeltjesversneller in Geneve die hoog kwalitatieve synchrotronstraling levert. “Maar de meettijd is natuurlijk beperkt. En met kostbare schilderijen wil je niet teveel slepen.”

Over twee, drie jaar hoopt Dik te beschikken over een mobiele ‘mini-synchrotron’. Nederlandse fysici uit Eindhoven en Delft bouwen er een, met steun van KNAW in een groot onderzoekconsortium genaamd Smart*Light. De belangrijkste toepassingen liggen in de materiaalwetenschap en de gezondheidszorg, maar ook Dik doet mee. “Kunstgeschiedenis is een klein vakgebied en de kunstwereld een kleine afzetmarkt. Ik moet technologen uit hele andere wetenschapsgebieden dus overtuigen dat we een interessante niche zijn voor nieuwe onderzoekstechniek.”

Dik verschijnt ook regelmatig op tv. Hij is een van de deskundigen in de populaire televisieserie Ă©n theatertour “Het geheim van de meester”. En met enige regelmaat zit hij aan tafel bij DWDD, Pauw of RTL Night om over de echtheid van schilderijen te praten. “Het is niet dat ik zo nodig op tv moet, maar als kunsthistoricus bouw je geen dijken of vind je geen nieuw geneesmiddel uit waarvan iedereen het nut direct inziet. Je moet het belang van kunstgeschiedenis echt blijven uitleggen en bekendheid aan je werk geven.”