News & Agenda

19 maart 2024

David Abbink in Nieuwsuur over het gebruik van AI bij robots

AI wordt al regelmatig ingezet bij robots. Kunnen deze robots helpen bij personeelstekorten?

07 maart 2024

Gepersonaliseerde spierskeletmodellen die recht doen aan de diversiteit van lichamen

In wetenschappelijk onderzoek wordt momenteel gewerkt met spierskeletmodellen die uitgaan van een gemiddelde man. Deze one-size-fits-all benadering kan passende behandeling door artsen en fysiotherapeuten in de weg staan. Wetenschappers van TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, onderzoeken hoe nauwkeurig deze modellen zijn voor een bredere populatie. Ook werken de Delftse onderzoekers aan gepersonaliseerde spierskeletmodellen op basis van een simpele 3D-scan.

07 maart 2024

Eline van der Kruk en Judith Cueto Fernandez over gepersonaliseerde spierskeletmodellen in BNN Breaking

In wetenschappelijk onderzoek wordt momenteel gewerkt met spierskeletmodellen die uitgaan van een gemiddelde man. Wetenschappers van Mechanical Engineering onderzoeken hoe nauwkeurig deze modellen zijn voor een bredere populatie.

02 maart 2024

Arjo Loeve en Kim Hutchinson bij RTL over shaken baby experiment

Het hevig door elkaar schudden van een baby kan leiden tot hoofd- en nekletsel, blindheid en is in sommige gevallen zelfs fataal. Onderzoekers van de faculteit Mechanical Engineering gebruiken een pop en computermodellen om in kaart te brengen welke versnellingen er op het hoofd werken tijden het schudden.

16 februari 2024

Tim Horeman in de podcast BNR Wetenschap Vandaag

Tim Horeman bespreekt het gebruik van duurzame ontwerpen in de zorg

12 februari 2024

Amir Zadpoor en Mohammad Mirzaali over 'metamaterialen' in BNN Breaking

Een coating die objecten in het zicht kan verbergen, of een implantaat dat zich precies zo gedraagt als botweefsel. Deze bijzondere objecten zijn al gemaakt van 'metamaterialen'. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een AI-tool ontwikkeld die niet alleen dit soort bijzondere materialen kan ontdekken, maar ze ook maakbaar en duurzaam ontwerpt.

09 februari 2024

Mathias Peirlinck in Trouw over digitale tweelingen van het hart

Mathias Peirlinck doet onderzoek naar het hart. Om behandelopties voor patiënten te verbeteren, wil hij het hart beter begrijpen: hoe het functioneert en reageert.

08 februari 2024

Nieuwe AI-tool ontdekt realistische 'metamaterialen' met ongewone eigenschappen

07 februari 2024

Mark van de Ruit in het AD over het voorspellen van een migraineaanval

Hoop voor mensen die last hebben van migraine: met dit model kun je aanval 24 uur van tevoren voorspellen.

07 februari 2024

Paul breedveld in het AD over flinterdunne operatienaald

Paul Breedveld, hoogleraar Medical Instruments & Bio Inspired Technology ontwikkelde samen met promovenda Marta Scali en collega onderzoeker Dimitra Dodou een flinterdunne, flexibele en stuurbare naald.