News and agenda

16 maart 2020

Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor

Containerschepen die niet vol geladen zijn, overvolle sluizen met schepen die lang moeten wachten, suboptimale navigatie van schepen op rivieren en vol beladen schepen die niet bestand zijn tegen een lage waterstand. Het zijn veel voorkomende problemen in de binnenvaart. Met een Europese subside van bijna 9 miljoen euro gaat het het Horizon 2020-programma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE) onderzoek doen naar de verbetering van dit logistieke transportsysteem.

12 maart 2020

Rudy Negenborn in Binnenvaartkrant

Hoe kan het vervoer over de Rijn tussen Rotterdam/Antwerpen en Bazel verbeterd worden? Dat is de centrale vraag in het onderzoeksprogramma Novimove: Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively. De Europese Commissie heeft vanuit Horizon 2020, het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie, bijna 9 miljoen euro toegekend aan dit vier jaar durende programma.

21 februari 2020

TU Delft ontwikkelt met maritieme bedrijven coachboot op waterstof

Onder de naam H2 Coach Boat gaat de TU Delft binnen een consortium van maritieme bedrijven, het Sailing Innovation Centre en het Watersportverbond een schone coachboot voor de zeilsport ontwikkelen, met een aandrijving gebaseerd op waterstof in combinatie met elektriciteit.

21 februari 2020

Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor

De Europese Commissie kent bijna 9 miljoen euro toe aan het Horizon 2020-onderzoeksprogramma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE).

14 maart 2019

Rudy Negenborn in diverse media

Als schepen en andere transportsystemen onderling informatie uitwisselen, kan de infrastructuur veel efficiënter en duurzamer gebruikt worden. Dat stelt Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics. Hij houdt op 15 maart zijn inaugureale rede houdt aan de TU Delft.

10 maart 2019

Intreerede Rudy Negenborn: Als schepen konden praten

Wereldwijd neemt de transportbehoefte almaar toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar het verwerken van de duizenden containers die zo’n schip vervoert, veroorzaakt files op water, weg en spoor. Als schepen en andere transportsystemen onderling informatie uitwisselen, kan de infrastructuur veel efficiënter en duurzamer gebruikt worden. Dat zegt Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics, die op 15 maart 2019 zijn intreerede houdt aan de TU Delft.

25 april 2018

Delftse innovatie wint Dutch Design prijs

De nieuwe grijper (nemaX®) die de Nederlandse grijperfabrikant Nemag in samenwerking met transsporttechnoloog Dingena Schott en haar team van de afdeling Maritime and Transport Technology ontwikkelde heeft weer een prijs gewonnen; de Red Dot Award, een internationale prijs voor design.

24 april 2018

Windturbines als inspiratie voor de scheepvaart

Innovaties uit de windenergiesector vinden amper hun weg in de scheepsbouw, ondanks de onmiskenbare overeenkomsten. Onderzoekers uit de scheepswerktuigkunde en regeltechniek grijpen het cohesieprogramma aan om hier verandering in aan te brengen.

06 december 2017

Wetenschappelijke doorbraak bij metingen aan composieten scheepsschroef

Promovendus Pieter Maljaars en Mirek Kaminski, professor Ship and Offshore Structures bij de afdeling Maritime and Transport Technology, bereikten in hun onderzoeksproject Greenprop een belangrijke wetenschappelijke doorbraak.

23 november 2017

Cohesieproject ‘Haptische feedback bij maritieme operaties’ toont mooi resultaat

Haptische feedback bij maritieme operaties door Arthur Vrijdag (MTT) en David Abbink (CoR). Meteen ging er een lampje branden bij Arthur Vrijdag, onderzoeker en universitair docent scheepswerktuigbouwkunde, hydromechanica en regeltechniek, toen hij binnenliep in het Haptics Lab van David Abbink, onderzoeker en universitair hoofddocent Human-Robot Interaction bij de afdeling Cognitive Robotics.

Geen resultaten gevonden.