07 maart 2024

Rudy Negenborn in BBC News over op afstand bestuurbare schepen

Rudy Negenborn vertelt over het gebruik en de ontwikkeling van robotschepen

31 oktober 2023

Scheepvaart moet duurzamer: bieden hulpzeilen uitkomst?

Op 31 oktober 2023 lanceert TU Delft een nieuw onderzoeksprogramma naar de mogelijkheden van windhulpvoortstuwing bij vrachtschepen. Het doel is om het brandstofverbruik met 30% te verminderen.

05 september 2023

ERC Starting Grant voor de ontwikkeling van adaptieve transportsystemen met zelflerend vermogen

Bilge Atasoy, universitair hoofddocent bij de afdeling Maritime & Transport Technology, ontvangt een ERC Starting Grant voor de ontwikkeling van adaptieve transportsystemen. Ze gaat werken aan een holistisch adaptief model dat rekening houdt met de interacties tussen vraag en aanbod om transport efficiënter, duurzamer en meer gericht op de gebruiker te maken.

14 augustus 2023

Hoogbegaafde kinderen maken kennis met Maritieme Techniek

Het enigszins lege faculteitsgebouw werd deze zomervakantie toch nog een beetje gevuld, door het bezoek van 40 enthousiaste kinderen met een bovengemiddelde intelligentie. De groep maakte op een interactieve manier kennis met de wereld van Maritieme Techniek.

21 juli 2023

In memoriam - Cees van Rhee (1959-2023)

Met verdriet hebben wij kennisgenomen van het overlijden van onze dierbare collega Cees van Rhee tijdens zijn vakantie in Frankrijk op zaterdag 15 juli 2023. Cees was sinds 2007 hoogleraar Baggertechnologie bij de afdeling Maritieme & Transport Technologie van de TU Delft.

26 juni 2023

Jeroen Pruijn in diverse media

20 maart 2023

Rudy Negenborn in diverse media

07 maart 2023

Rudy Negenborn’s visie op autonome schepen in Nature

Nature publiceerde een artikel 'Autonomous ships are on the horizon: here's what we need to know' over autonome schepen waarin onderzoekshiaten op zes belangrijke gebieden worden belicht. Rudy Negenborn en zijn co-auteurs delen hun visie op kritische uitdagingen bij de ontwikkeling en inzet van autonome schepen in de praktijk, die onvoldoende aandacht krijgen in onderzoek en innovatie.

16 februari 2023

Het Scheepshydromechanica Lab verwelkomt de vernieuwde Golfstroomtank

In het 3mE-gebouw vond afgelopen jaar een aantal interne verhuizingen plaats. Een daarvan was de verhuizing van de Golfstroomtank. De tank werd verplaatst van gebouw J naar de nabijgelegen API-hal in de Leeghwaterstraat om ruimte te maken voor projecten in het Vloeistofmechanica Lab. De Golfstroomtank is weer teruggekeerd naar zijn thuisbasis: het Scheepshydromechanica Lab.

28 november 2022

Rudy Helmons in diverse media