News and agenda

16 februari 2024

Programma voor groen staal ontvangt officiële goedkeuring en kan van start

Het programma Groeien met Groen Staal heeft op 12 februari de officiële goedkeuring ontvangen voor een subsidie van meer dan 100 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Zo’n 22 miljoen euro hiervan is bestemd voor de TU Delft. Het programma heeft tot doel wetenschappelijke kennis en technologie te ontwikkelen voor duurzame staalproductie.

30 november 2023

Van poeder tot product: nieuw TU Delft lab omvat gehele 3D-printproces

Ontwikkelingen binnen de ruimtevaart en de energietransitie vragen om materialen die voldoen aan steeds hogere eisen. Denk aan extreem hoge druk of temperaturen. In het Materials for Additive Manufacturing lab van de TU Delft kunnen onderzoekers nu nieuwe materialen verkennen en verwerken tot producten en componenten voor dit soort extreme omstandigheden. Dit unieke lab werd op 30 november geopend.

05 oktober 2023

Emeritus hoogleraar Sietsma schenkt Jacob Wallenberg beurs aan afdeling Materials Science and Engineering

Jilt Sietsma schonk zijn recente subsidie van de Jacob Wallenberg Foundation aan de afdeling en maakte een upgrade van een van de optische microscopen mogelijk, waar studenten en onderzoekers nog jaren van kunnen profiteren.

25 september 2023

Modelleren van lijmtechnologie werpt nieuw licht op prehistorische cognitie

Het bestuderen van prehistorische productieprocessen van teer uit berkenbast met behulp van computermodellen laat zien welke vorm van cognitie aangesproken wordt bij de productie van materialen door Neanderthalers en vroegmoderne mensen.

08 augustus 2023

Yongxiang Yang in diverse media

04 augustus 2023

Liselore Tissen in diverse media

03 augustus 2023

Vier 3mE-onderzoekers ontvangen Veni-beurs

In totaal ontvangt de TU Delft 17 Veni’s, 4 daarvan zijn bestemd voor onderzoekers aan de faculteit 3mE. De subsidies worden voor uiteenlopende onderzoeksprojecten gebruikt, van robots de intelligentie geven om vervormbare objecten te gebruiken tot een katheter die minimaal invasieve hartoperaties veiliger moet maken.

23 juni 2023

Maria Santofimia Navarro in diverse media