News and agenda

21 maart 2024

Mechanical engineering op nanoschaal vereist schone omgeving

Bij het werken op nanoschaal kan zelfs één stofdeeltje storingen veroorzaken. Daarom vind je op de TU Delft Campus verschillende cleanrooms. In de cleanroom van Mechanical Engineering hebben onderzoekers de unieke mogelijkheid om mechanische structuren op nanoschaal te bouwen met een speciale 3D-printer. De resulterende constructies zijn toepasbaar binnen verschillende terreinen, van biologie tot materiaalkunde.

05 januari 2024

Onderzoek Richard Norte over nieuw ultrasterk materiaal in BNN Breaking

Een materiaal dat niet alleen kan tippen aan de sterkte van diamanten en grafeen, maar ook een rekgrens heeft die 10 keer groter is dan die van Kevlar, bekend van het gebruik in kogelvrije vesten.

13 december 2023

NWO-subsidie voor ontwikkeling van multi-inzetbare optische componenten

Meer en betere optica met minder. Dat is de ambitie van het AWAVE-consortium, onder leiding van TU Delft. De onderzoekers gaan een plat optisch component ontwikkelen dat in de toekomst alle kromme optische componenten, zoals lenzen, kan vervangen. Dit platte component moet daarnaast makkelijk te recyclen zijn en minder schadelijke stoffen bevatten.

08 december 2023

Nieuw 3D-kweekmodel om effect protontherapie op agressieve hersentumor te onderzoeken

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe 3D-nanostructuur ontworpen geïnspireerd op het bloedvatenstelsel in de hersenen. De nanostructuren werden in kweek gebracht met zowel glioblastoomcellen, een agressieve hersentumor, als endotheelcellen, de bouwstenen van bloedvaten. Met dit model konden onderzoekers het effect van protonentherapie op glioblastoom bestuderen, wat een mogelijke beschermende rol van endotheelcellen op glioblastoomcellen aan het licht bracht.

23 november 2023

ERC Consolidator Grant voor ultragevoelige 2D-membranen in frequentiegebaseerde metrologie en bacteriedetectie

Vorig jaar zijn onderzoekers van de TU Delft erin geslaagd om het geluid van een individuele bacterie op te vangen met grafeen. Om deze ultragevoelige 2D-sensoren te verbeteren, moet de nanomechanica van dit materiaal in meer detail bestudeerd worden. Farbod Alijani, universitair hoofddocent aan de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen, ontvangt een ERC Consolidator Grant voor dit project.

02 november 2023

TU Delft onderzoekers ontdekken nieuw ultrasterk materiaal voor microchipsensoren

09 oktober 2023

Riender Happee in diverse media

31 juli 2023

Matthijs Langelaar benoemd tot hoogleraar Computational Design & Mechanics

Matthijs Langelaar is op 5 juli benoemd tot hoogleraar aan de TU Delft en doet onderzoek naar algoritmes die mechanische ontwerpproblemen oplossen.

03 juli 2023

Leermeesterprijs 2023 voor Just Herder

De leermeesterprijs 2023 is toegekend aan prof. dr. Ir. Just Herder, hoogleraar Interactive Mechanisms and Mechatronics, onder meer vanwege zijn uitzonderlijke talent om complexe concepten inzichtelijk te maken en voor zijn bijzondere rol als mentor en rolmodel voor studenten en promovendi in binnen en buitenland.

29 juni 2023

Drie Vidi's voor 3mE: Wouter Westerveld, Remco Hartkamp en Carlas Smith

Acht onderzoekers van de TU Delft waarvan drie van de faculteit 3mE, te weten Wouter Westerveld, Remco Hartkamp en Carlas Smith, ontvingen vandaag een Vidi-subsidie in juni voor hun onderzoeksvoorstel.